Coca-Cola mag Orangina niet kopen

Coca-Cola krijgt geen toestemming het befaamde Franse sinaasappeldrankje Orangina te kopen. De Raad van State in Parijs heeft bepaald dat de Amerikaanse drankengigant uit Atlanta een te dominante positie op de Franse markt zou krijgen. Eind '97 had Coca-Cola bekendgemaakt de Franse drankengroep Pernod Ricard 5 miljard franc (0,76 miljard euro) te zullen betalen voor de frisdrank in het bolle flesje. In september '98 had de Franse regering ook al bezwaar gemaakt tegen de overname. Tegen die beslissing tekende Coca-Cola administratief beroep aan. De Raad van State heeft, net als de Franse concurrentie-autoriteiten en de minister van Financiën, geoordeeld dat Coca-Cola een overweldigende aanwezigheid in Frankrijk zou krijgen. Weliswaar heeft het Amerikaanse merk maar 20 procent van de hele frisdrankenmarkt, maar de Raad vreesde voor ,,concurrentiebedervende gevolgen'' van deze overname, met name in café's, hotels en restaurants. In Franse supermarkten heeft Coca-Cola een marktaandeel van 47,9 procent.