Walter Mosley

De Amerikaanse schrijver Walter Mosley heeft een obsessie voor kleur die de in Amerika gebruikelijke politiek correcte preoccupatie verre overstijgt. Niet alleen loopt in zijn Easy Rawlins-reeks de gelijknamige zwarte speurder steeds weer tegen de consequenties van zijn huidkleur op, ook gaf Mosley zijn detectives steevast regenboog-titels mee als Devil in a Blue Dress of A Red Death. Daarnaast schreef hij een roman over de blues. Zijn nieuwe werk, Blue Light, gaat ook over `blues', maar van een heel andere soort. De roman is een new age-kruising tussen allegorische vertelling en hallucinerende science fiction geworden, die in niets lijkt op zijn Rawlins-boeken. Mosley maakt het behoorlijk bont.

Verteller van Blue Light is de half blanke, half zwarte Chance, die in het San Francisco van 1965 als volgeling en chroniqueur betrokken raakt bij de cult van het `blauwe licht'. Dit licht, afkomstig uit de ruimte en drager van een goddelijke boodschap, was eerder dat jaar als een regen van blauwe schichten op aarde neergedaald. Een paar mensen, dieren en een boom worden door zo'n schicht getroffen en getransformeerd tot `blues', goddelijke wezens met een veranderde DNA-structuur en bijzondere krachten. Ongelukkigerwijze wordt ook het net overleden lichaam van een man getroffen en weer tot leven gewekt. Die `Gray Man' wordt de belichaming van de dood, met als enige verlangen alle andere `blues' te vernietigen. Wanneer Gray Man toeslaat, trekken de resterende `blues' met wat volgelingen de Californische bossen in waar ze zich twintig jaar schuil houden in een idyllische commune, maar een confrontatie blijft niet uit.

Die confrontatie blijkt echter vooral een anticlimax, en ook een veelbelovende eerdere verhaallijn waarin de politie de doden rond de cult gaat onderzoeken, levert weinig spannends op. Eigenlijk bestaat de roman grotendeels uit de orakelende wijsheden van de diverse cultleden over licht, leven en bomen. Zelfs de hint, op de laatste pagina, dat het hele verhaal misschien wel het product is van Chance's krankzinnige geest, of van een acid trip, kan het boek er met terugwerkende kracht niet interessanter op maken.

Walter Mosley: Blue Light. Serpent's Tail, 296 blz. ƒ40,05

Eerder als hardback besproken in deze krant:

Nicholson Baker: The Everlasting Story of Nory. Vintage, 226 blz. ƒ30,25

Roman over de gedachtenwereld van een klein, verhalen schrijvend meisje. `Een `ontwikkelingsnovelle' die zijn charme ontleent aan de opeengestapelde zinnen, de onnavolgbare zinswendingen, de verrassende observaties en de logische verbanden die typisch zijn voor een negenjarig meisje.' (Pieter Steinz, 11-9-98)

Magnus Mills: The Restraint of Beasts. Flamingo, 215 blz. ƒ24,40

Deze zwarte komedie over twee Schotse hekkenbouwers die aan het moorden slaan, werd vorig jaar genomineerd voor de Booker Prize. `Veel dialoog, in een droge, licht-absurdistische toon, die soms doet denken aan Pinter of Beckett.'