Rijkswaterstaat wil proef met houten vangrails

Rijkswaterstaat gaat in de toekomst mogelijk houten vangrails aanleggen naast de bestaande metalen geleiderails. De dienst weg- en waterbouwkunde werkt aan een proefopstelling die volgend jaar in Alkmaar gebouwd moet worden.

Belangrijkste voordeel van houten vangrails is volgens Rijkswaterstaat het terugdringen van de milieuverontreiniging door zink dat op de metalen rails is aangebracht. De zinklaag slijt langzaam en komt via regenwater in de bodem terecht. Bovendien hoopt Rijkswaterstaat met het experiment de kennis van het gebruik van hout te vergroten.

Volgens projectleider W. Bak onderzoekt de dienst weg- en waterbouwkunde eerst verschillende houtsoorten die voldoen aan de kwaliteitseisen. Zo moet het hout een behoorlijke schok kunnen opvangen. Tegelijkertijd mag de vangrail niet te stug zijn zodat auto's bij een aanrijding niet terugkaatsen. ,,We bevinden ons nog is de onderzoeksfase, maar we zoeken in de eerste plaats naar Europese houtsoorten of een samenstelling van verschillende soorten. Tropisch hardhout komt niet in aanmerking'', zegt Bak.

Het is nog onduidelijk hoe de houten vangrails eruit komen te zien. ,,Het ontwerp moet voldoen aan bepaalde veiligheidseisen. Maar het zal geen kopie worden van de bestaande vangrails. We streven naar een opvallend, futuristisch ontwerp'', aldus Bak. Het onderzoek wordt eind dit jaar afgerond. Dan zullen ook de eerste botsproeven plaatsvinden. Daarna kan de houten vangrail in de praktijk worden getest.