Rigid bouwt luchtschepen in Lelystad

Als alles meezit verrijst dit jaar bij Lelystad een grote hangar voor de fabricage van luchtschepen. Het consortium Rigid Airship Design, een initiatief van de Schot Ian Alexander, heeft de bouwvergunning al aangevraagd. De onderneming, waarin naast Alexander ook Joep van den Nieuwenhuyzens RDM Aerospace, Stork, Caransa en participatiemaatschappij Greenfield Capital Partners deelnemen, wil eind 2001 een eerste prototype van haar 180 meter lange luchtschip, genaamd RA-180, klaar hebben voor testvluchten. Dat eerste exemplaar wordt dan aan de Rijksluchtvaartdienst aangeboden voor certificering. De procedure voor het verkrijgen van een luchtwaardigheidcertificaat kan enkele jaren in beslag nemen. Als dat certificaat er is wil Rigid Airship direct met de serieproductie beginnen. Het bedrijf hoopt een grote aanbieder te worden van luchtschepen. Uit haalbaarheidsonderzoeken is volgens Rigid gebleken dat er de komende 20 jaar wereldwijd zeker een markt is voor 1000 luchtschepen voor het vervoer van vracht en passagiers. Vliegen met een luchtschip is veilig en schoon door het gebruik van het branddempende heliumgas en zeer geluidarme en energiezuinige motoren, zegt het consortium.

Het prototype krijgt een doorsnede van 30 meter en een laadvermogen van 30 ton. Het luchtschip, dat circa 60 miljoen gulden zal kosten, kan maximaal 150 kilometer vliegen; het kan 20 dagen onafgebroken in de lucht zijn.