Chatten metklasgenoten in Singapore,China en Finland

Lim Jun Pei en Lynette Govinden, twee tienermeisjes van de Raffles Girls' School uit Singapore, hebben een antwoord op al deze vragen verzonnen. Ze maakten een videofilm waarin ze de schooldag van een klasgenoot volgen. De titel van het filmpje is 'Mijn Dag, Mijn Reis, Mijn Leven' en na zeven minuten heb je als kijker een heel goed beeld van de doorsnee dag van Singaporese scholieren: ze staan vroeg op, hijsen zich in hun speciale schooluniform, eten rijst met groente en kip als ontbijt, gaan met de bus naar school en maken daar de openingsceremonie van de dag mee, waarbij de Singaporese vlag wordt gehesen en door alle scholieren een spreuk over het land wordt opgedreund.

De film maakte onderdeel uit van een project dat was opgezet door de Azië-Europa Stichting (ASEF), een stichting die werkt aan een betere uitwisseling van kennis en cultuur tussen Aziaten en Europeanen. Die stichting had vijftien scholen in Europa en tien in Azië gevraagd een schooldag, vanaf het vertrek van huis tot en met de activiteiten na schooltijd, in beeld te brengen. De makers van de mooiste video of fotoreportage kregen een uitnodiging om eind maart naar Berlijn te komen waar de ministers van buitenlandse zaken van deze landen toen samenkwamen voor een jaarvergadering.

Singapore was een van de drie Aziatische winnaars. Kort voor hun vertrek naar Duitsland mochten de twee meisjes hun film op het hoofdkantoor van de Azië-Europa Stichting (ASEF) in Singapore aan een groep journalisten laten zien. ,,We proberen mensen uit beide werelddelen met elkaar in contact te brengen zodat ze meer zien en begrijpen van elkaars culturen'', legde Ulrich Niemann van de ASEF uit. ,,We doen dat nu via deze films en foto's waardoor je een idee krijgt hoe verschillend een schooldag in Finland is van die in Vietnam.''

De stichting biedt scholieren in Azië en Europa nog een andere manier waarop ze onderling informatie kunnen uitwisselen: via internet. Een speciale website maakt het mogelijk voor een scholier in Nederland om vragen te stellen aan een scholier in bijvoorbeeld Thailand of Japan. Elke scholier met een internet-aansluiting kan proberen te chatten (kletsen via de computer) met iemand die duizenden kilometers verweg woont over welke lessen hij of zij volgt, hoe streng de leraren zijn en of er veel gesport wordt. Een on-line classroom, noemt de stichting het, en iedereen is er welkom. De enige voorwaarde is natuurlijk dat je toegang tot Internet hebt.

In Singapore heeft elke klas minstens één computer en kan bijna iedereen internetten. Lim Jun Pei en Lynette Govinden van de Raffles Girls' School maken er, net als veel van hun klasmaatjes, veel gebruik van. ,,Via Internet kunnen de scholieren nu vragen stellen aan Europese kinderen. Dat leidt tot meer begrip en respect voor elkaars culturen'', zegt hun lerares, mevrouw Lee Lim-Chyn. Tot voor kort wisten de meeste meisjes op de school maar weinig van Europa, maar de interesse stijgt snel, door de videofilm en de webpagina. ,,Ik vind Europeanen hele spontane mensen. Ze staan erg open voor discussies'', vindt Lim Jun Pei. ,,In Europa heb je heel veel cultuur en geschiedenis. Ik wil er graag een keertje heen om te kijken'', vertelt Lynette Govinden. Maar er ooit een paar jaar wonen, zien ze niet zitten. ,,Hier in Singapore is onze familie, daar wil ik altijd bij in de buurt zitten'', zeggen ze. Die familie begrijpt namelijk waarom je in Singapore geen boterham met pindakaas en een glas melk als ontbijt hebt, maar warme rijst met groente en kip.

De Asia-Europe Classroom is te vinden op: http://www.asef.org/aec/

De landen die zijn aangesloten bij de Azië-Europa Stichting zijn: de landen van de Europese Unie, Brunei, China, de Filippijnen, Indonesië, Japan, Maleisië, Singapore, Thailand en Zuid-Korea.