ASR vol kopzorgen over schadeverzekeringen

Verzekeringsgroep ASR (Stad Rotterdam, De Amersfoortse) heeft een ,,fantastisch'' jaar achter de rug. Over de nabije toekomst heeft het concern echter zorgen. ,,Nog even en we gaan weer met zijn allen het dal in.''

Wie spanning en sensatie zoekt, kan zich volgens Carlo de Swart van ASR beter niet storten in de wereld die levensverzekeringen heet. ,,Sorry voor de collega's, maar het is natuurlijk een tamelijk suffig bedrijf.'' De liefde van de bestuursvoorzitter lijkt meer te liggen bij de schadeverzekeringen, ,,want daar weet je nooit wat er gaat gebeuren''.

Dat bleek ook vorig jaar bij zijn onderneming, toen de verzekeringen voor werkgevers tegen ziekteverzuim een strop opleverden van 30 miljoen gulden en de winsten van de autoverzekeringen verdampten. Misschien wel spannend, maar de schadeverzekeringen bezorgen De Swart flinke kopzorgen. ,,Voor een deel zijn de verzekeraars zelf schuldig aan de lagere winsten. Bij autoverzekeringen gaat het drie jaar goed en dan concurreren we elkaar kapot en gaan we weer voor zeven jaar het dal in. Als we niet oppassen gaat dat nu ook weer gebeuren.''

Over het afgelopen jaar zag ASR de nettowinst met een kwart stijgen tot 286 miljoen gulden en waren de levensverzekeringen (plus 37 procent) de motor van de winstgroei. Bij de schadeverzekeringen ging het brutoresultaat slechts met 6 procent (150 miljoen gulden) omhoog.

Deels ligt dat aan de fraude die er stelselmatig wordt gepleegd, ook bij de ziekteverzuimverzekeringen. ,,Wij hebben eens een middagje zitten bellen en toen bleek dat heel wat ziekgemelde werknemers al lang weer aan de slag waren. Eén middag leverde meteen tonnen op. Dit jaar willen we weer grip krijgen op deze kosten en quitte draaien in deze sector, maar dan zullen vooral de arbodiensten hun werk beter moeten doen. Probleem bij het ziekteverzuim is dat je zelf nauwelijks controle hebt over de kosten.''

Bij de auto- en transportverzekeringen haalt de verzekeraar zelf de teugels aan. Contracten die stelselmatig tot verlies lijden worden gestaakt. ,,Dat heeft ons het afgelopen jaar zeker 3 procent aan premiegroei gekost (50 miljoen gulden), maar ik ben hier aangesteld om winst te maken en niet om alleen maar groter te worden.''

De onzekerheid over de schadeverzekeringen weerhoudt De Swart van een winstprognose voor het lopende jaar. Vooral in het vierde kwartaal leverde dit segment flink in: de winst daalde met 2,5 procent, terwijl in de eerste negen maanden nog een groei van meer dan 11 procent was geboekt. ,,Voor zover we dat nu kunnen zeggen, laten de resultaten over de eerste drie maanden van dit jaar zien dat de daling gestopt is, maar van een geweldig herstel is ook geen sprake.'' Om de neergang te staken zijn in sommige sectoren de premies met tientallen procenten gestegen.

Door hun langdurige looptijd zorgen levensverzekeringen voor minder verrassingen, vandaar ook het suffige imago. Dat wil niet zeggen dat dit segment, waarin ASR vorig jaar een brutowinst behaalde van 213 miljoen gulden, aan geen enkele bedreiging bloot staan. Zo kan een structureel lage rente (van minder dan 4 procent) ervoor zorgen dat het aan de klant gegarandeerde rendement niet wordt gehaald. ,,Dat is een zorg voor later. Nu zitten we met onze beleggingen nog altijd op een rendement van ruim 7 procent. Als de rente erg laag blijft, kan dat op de langere termijn wel gevolgen krijgen voor de winst.''

De nieuwe belastingplannen van het huidige kabinet kunnen voor een meer acuut gevaar zorgen. ,,Minster Zalm heeft de levensverzekeraars voor een bijdrage van anderhalf miljard gulden ingeboekt, dus als die plannen doorgaan zullen wij het zeker merken. De politici gaan er aan voorbij dat de komende uitbetaling van pensioengelden de schatkist miljarden gaat opleveren, maar dat bedrag wordt door Zalm lachend een leuke meevaller genoemd.''

Mochten er mindere tijden komen dan heeft ASR, zoals elke verzekeraar in Nederland, heel wat potjes gevormd om eventuele klappen op te vangen. Zo is de beleggingswinst uit 1998 (153 miljoen gulden) volledig aan de voorzieningen toegevoegd. Bijvoorbeeld om de gevolgen van het millenniumprobleem te ondervangen, waarvoor nog eens 50 miljoen opzij is gelegd.