Draaibel om het stuur

Niets is blijvend aan de fiets. Van stuur tot zadel, van band tot licht, alles aan de tweewieler is aan verandering onderhevig. Onze fietsende voorouders namen deel aan het verkeer zonder gebruik van ossenkopstuur, anti-lek band, gelzadel of halogeenlamp. Vroeger fietste men blijgemutst zonder helm, zonder reflectoren en bij onraad was de terugtraprem voldoende. Maar onze voorouders hadden wel een bel, zij het nog geen moderne Axis-bel.

Wie over fietsen praat, praat over een eindeloze rij problemen. En van de belangrijkste problemen de fiets aangaande - zadelpijnen, wederrechtelijke toe-eigening en akoestische waarschuwingssignalen, wordt vreemd genoeg aan dat laatste het minst gedaan. Op het gebied van sloten is een indrukwekkend arsenaal aan kabels en kettingen ontstaan. Over de belasting van het stuit- en staartbeen zijn boekwerken vol geschreven, maar de bel dreigt het ondergeschoven kind van de tweewielerindustrie te worden. Tot nu.

Even terug in de geschiedenis stuiten we op de eerste grote uitvinding in de bel-historie: de doordraaibare bel. Losse onderdelen, zoals die van de traditionele fietsbel, hebben de neiging van eigenaar te veranderen en zelfs een geheel eigen bestaan op te bouwen, zonder eigenaar.

Het geluid voortbrengende deel van de bel was vroeger makkelijk losschroefbaar en had de gewoonte in de buurt van scholen of samenscholingen van jeugdigen van het stuur te verdwijnen. De `los gedraaide' bel werd het symbool van nutteloosheid. Zoals men nu vaak op straat de resten ziet liggen van ondeugdelijk gebleken sloten, zo zag men vroeger op talloze sturen de plat metalen bakjes met loze draailepel, verroeste veren, tandradertjes en onbewegelijke ijzeren ringetjes. De uitvinding van de bel die eindeloos kon worden doorgedraaid veranderde dit alles.

De tweede grote uitvinding lijkt de Axis-bel te zijn. Deze bel wordt als een ring om het stuur bevestigd, wat het risico van ontvreemding vermindert. Het waarschuwend geklingel verkrijgt men door aan de bel te draaien zoals dat ook gebeurt bij de handvat-schakelaar. Nu nog een oplossing voor het probleem van de Oostindisch dove wandelaar.

Axis draaibel bij iedere Gazelle dealer, incl montage ƒ10.