Ahold koopt horecaleverancier

Het Ahold-concern (onder andere Albert Heijn) breidt zijn activiteiten uit op het gebied van toelevering van voedingsproducten voor de horeca. Ahold neemt daartoe het Nederlandse bedrijf Gastronoom over, dat nu nog eigendom is van het Duitse detailhandelsconcern Metro en de participatiemaatschappijen Alpinvest, Parnib en ABN Amro Participaties.

Ahold betaalt voor de overname van Gastronoom 318 miljoen gulden. In dat bedrag is ook een onbekend aandeel aan schulden van Gastronoom opgenomen. Gastronoom, dat horeca-ondernemers via eigen distributiecentra voorziet van versproducten en voorverpakte voedingsmiddelen, boekte vorig jaar een omzet van 778 miljoen gulden. Hoeveel winst het bedrijf in diezelfde periode behaalde, is niet bekend gemaakt.

Ahold wil de komende jaren een sterke positie krijgen op de markt voor `buitenshuis-eten'. Het detailhandelsconcern schat deze markt op dit moment op zo'n 14 miljard gulden – een bedrag dat de komende jaren onder andere door de opmars van de tweeverdieners nog sterk kan groeien. Ahold ziet Gastronoom als een aanvulling op de eigen toeleverancier voor de buitenshuismarkt, Grootverbruik Ahold (GVA). GVA levert vooral aan ziekenhuizen, verpleeginstellingen, scholen en bedrijfskantines, terwijl Gastronoom met name gericht is op café's, restaurants en hotels. GVA en Gastronoom blijven onder eigen naam werken.

Ahold-dochter GVA boekte vorig jaar een omzet van 807 miljoen, iets meer dan 1 procent van de totale concernomzet. Met de overname van Gastronoom verdubbelt Ahold de omzet op de buitenshuis-voedingsmarkt.

Volgens Ahold heeft de overname geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Gastronoom telt ruim 1000 werknemers. De transactie wordt aangemeld bij de mededingingsautoriteit NMa.