TV COMPONISTEN

,,Het grote verschil tussen het spelen van muziek voor televisie en het musiceren met een band is dat je in het eerste geval niet direct op het publiek gericht bent. De muziek is in tv-series ook niet het belangrijkste medium. Het speelt natuurlijk wel een belangrijke rol met betrekking tot het ritme van de beelden. Maar het sterkste moment van film- of tv-muziek is eigenlijk wanneer het ophoudt; dan wordt de aandacht volledig naar het beeld getrokken. Wat dat betreft is het zo'n beetje het tegenovergestelde van podiummuziek waar het juist gaat om het spelen.''

Wouter van Bemmel begon zijn carrière als jazz- en improvisatietrompettist. Zijn eerste werk voor tv was een reclame voor Grolsch waarin hij saxofoon en trompet speelde. Later volgden films van Heddy Honigman, Pieter-Rim de Kroon, Anne van der Linden en Arno Kranenborg. Tevens maakte hij muziek voor documentaires en series als De Tijdmachine, Lied van Verdriet en Kobie en Ko.

Van Bemmels activiteiten als muzikant/arrangeur in onder andere het ASKO-ensemble, Future Shock en I Compani hebben hun weerslag op zijn tv-werk. ,,Ik componeer intuïtief en binnen de geschreven muziek improviseer ik nogal eens. Dat laatste wordt in Nederlandse tv-producties weinig gedaan en dat terwijl het veel sneller gaat dan alles uitschrijven en goedkoper is. Je kunt namelijk à la minuut muziek maken bij een film of serie. Na drie of vier sessies heb je altijd genoeg materiaal om onder de beelden te plaatsen.''

,,Bij het schrijven van muziek hou ik vaak rekening met de muzikant voor wie ik het schrijf. Ik kies niet alleen voor een instrument maar ook voor een bepaalde persoonlijke klank. Daarnaast doe ik ook veel zelf. Zo heb ik onlangs in m'n eentje een hele fanfare ingespeeld voor de documentaire De Reunie van Hans Quartel, die binnenkort door de VPRO wordt uitgezonden. Spoor voor spoor heb ik negen blazers ingespeeld. En op het laatste spoor kon ik lekker improviserend tekeergaan op mijn trompet.''