Supermarkten: meer beveiliging

Scheermesjes en pakken koffie moeten in de toekomst door fabrikanten beveiligd worden tegen winkeldiefstal, zo hebben de Nederlandse supermarktketens met elkaar afgesproken. De ketens, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), willen dat fabrikanten al in de fabriek de producten electronisch beveiligen met een label. Dat heet `bronbeveiliging'. Het CBL gaat binnen zes weken een keuze maken voor een bepaald systeem. Daarna moeten de fabrikanten van merkartikelen hun producten aanpassen. ,,Fabrikanten moeten hun verantwoordelijkheid nemen'', zegt adjunct-directeur R. Roorda van het CBL.

Het bedrag aan artikelen dat jaarlijks uit supermarkten wordt gestolen is de afgelopen drie jaar verdubbeld tot 300 miljoen gulden per jaar. Volgens het CBL investeren de supermarkten bovendien al circa 50 miljoen gulden per jaar in beveiliging en preventie.

De beveiliging is vooral nodig voor diefstalgevoelige producten als cosmetica, scheermesjes, duur vlees en koffie. Een label met een speciale legering zoals bijvoorbeeld al in gebruik is bij boekhandels en kledingzaken, zou diefstal kunnen voorkomen. Bij de kassa komen dan poortjes te staan die reageren op gestolen artikelen.

De Stichting Merkartikel (SMA), de belangenbehartiger van de merkartikelproducenten, is ongelukkig met de keuze van het CBL. ,,Nederland is geen eiland'', zegt een woordvoerder. ,,Fabrikanten produceren voor heel Europa, en in Franrkijk, België en Engeland bestaan weer andere systemen. We moeten daarom eerst naar één Europees systeem toe.'' Onlangs heeft Procter & Gamble een initiatief ontwikkeld voor zo'n standaard. De kosten kunnen oplopen tot `enkele dubbeltjes' per product, een forse aanslag op de smalle marges die gebruikelijk zijn in de levensmiddelenbranche.

Bovendien lost technische beveiliging maar de helft van het probleem op, zegt de woordvoerder. ,,De helft van de `lekkage' vindt niet plaats in de winkel, maar in het magazijn of tijdens het transport. Er is veel meer te winnen door de opleiding van het personeel en door de presentatie in de winkel.''