Dansende en swingende kinderen in de RAI

Het dansproject LEF wil schoolkinderen met verschillende culturele achtergronden `lef' bijbrengen. Vanavond is er een optreden in de RAI in Amsterdam.

In de dansstudio zoekt een veelkleurige groep kinderen, filmpersonages uit Grease, De Boefjes, Men in Black en De Zeven Dwergen, samen met Joost de Suppoost naar `de film van de toekomst'. Sneeuwwitje, Dracula, Superman en Pippi Langkous hebben deze gestolen uit angst vergeten helden van het witte doek te worden. Met een `doe je best en veel plezier!'begint choreografe Erna Beenakker de doorloop. Op live muziek swingen, springen, draaien, vallen, lopen, rennen en sluipen 25 meisjes en vier jongetjes alsof de voorstelling in de RAI al is begonnen.

Aan het vierde LEF-project van de Amsterdamse Theaterschool doen 250 kinderen van tien hoofdstedelijke basisscholen mee. Al dan niet in het kader van de na-schoolse opvang werken zij met dansdocenten-in-opleiding aan een parade van filmgenres. De meest gemotiveerden hebben een rol in het verhalende gedeelte van het stuk, Joost Suppoost en het mysterie van de verdwenen film. Zij repeteren elke zaterdag op de academie, `de andere school', waar `echte dansers' rondlopen.

,,Eigenlijk vind ik alles het allerleukst'', verzucht de 9-jarige Anne. Maar `boefje' zijn is heel bijzonder, `want dan mag ik ook toneelspelen'. De twee jaar oudere Aldo, trotse bezitter van een mobiele telefoon, reageert via een omweg. ,,Ik zit op een hele stomme school. Daar mag ik niet eens rennend naar de wc!''.

Fysieke actie en dansplezier zijn niet de enige doelstellingen van het educatieve initiatief LEF. ,,Wij willen kinderen vooral lef bijbrengen'', aldus Beenakker, eerder werkzaam voor jeugdtheater De Krakeling en de JeugdteJAterschool. ,,Als je iets wilt, kun je het. Zelfs dat waarvan je altijd denkt dat het alleen voor anderen is.'' Dat het lukt om kinderen over een streep te trekken, bewijst het grote aantal deelnemers dat niet op een ballet- of dansschool zit. ,,Velen doen sowieso nooit iets, hebben geen flauw idee van `clubjes','' benadrukt Beenakker. ,,We proberen juist de kinderen die wel willen, maar niet weten hoe ze het thuis moeten regelen, erbij te betrekken. We halen ze desnoods op, maken een praatje met de ouders en nodigen deze uit om te komen kijken. Een paar ouders, en juffen en meesters, doen nu zelfs mee, als hulpsuppoosten.''

LEF is geïnspireerd op dansprojecten van Jacques d'Amboise voor jongeren in buitenwijken van New York. Hij bewees dat dans niet elitair hoeft te zijn en betrok ook volwassenen erbij met wie de doelgroep vaak in conflict was, zoals maatschappelijk werkers en politie. Opvallend in het project is het ontbreken van kwalificaties als `achterstandskinderen' en `probleemjongeren'. In Amsterdam ligt het accent op het `samenbrengen van verschillende culturen`.

Voordat LEF in 1995 begon hadden de Theaterschool en de stadsdeelraden geconstateerd dat bij de Theaterschool weinig Amsterdammers auditeerden. Dat zou het gevolg zijn van de multiculturele samenstelling van de bevolking. Door naar de scholen toe te gaan en rondleidingen en presentaties voor scholen te organiseren, moet de kloof worden overbrugd. Er zijn inmiddels verscheidene kinderen doorgestroomd naar de vooropleiding. De 12-jarige Angelo wil later misschien rapdanser worden en vindt dansen voor jongens heel normaal. De 10-jarige Hannah, die in bed `in gedachten' oefent, droomt van ballerina's. Maar Anne blijft bij dierenarts, Aldo trekt zijn schouders op en de 12-jarige Jurgera, die aan aerobics doet en de (kinder)disco bezoekt, wordt advocaat.

De LEF-kinderen vinden het spannend om in een voorstelling te staan, maar lijken allesbehalve geïntimideerd. Het toekomstige advocaatje deelt fijntjes mee dat zij wel een uur de tijd heeft voor een interview. Beenakker benadrukt het belang van het leerproces. ,,Het gaat om het samenwerken. Dat is vooral voor de oudsten, die zich net als individu beginnen te onderscheiden, niet gemakkelijk. Natuurlijk is er jaloezie. Maar ik verwacht een bewuste inzet. Daarom doen er ook enkele professionele dansers mee. Het gaat er niet om de kinderen snel een kunstje te leren. Dat creëert hoogstens sterallures.''

LEF-4, 6 april, 19.30u in de RAI, Amsterdam. Inl. (020) 527 7812.