Tien jaar houseparty's in Melkweg

Time Machine bestaat tien jaar en is hiermee de oudste houseparty van Nederland. Morgen wordt in de Melkweg het jubileum gevierd. ,,Bij de eerste feesten liepen alle jongens in hun blote bast, nu in ontwerperskleding'', zegt dj Per.

De Melkweg viert zondag het tienjarig jubileum van haar vaste feestavond Timemachine. Timemachine is daarmee de oudste houseparty van het land, ondanks – of juist dankzij – het feit dat er niet uitsluitend house gedraaid wordt. Sinds tien jaar organiseren dj Per en zijn broer Claes Meijer vijf keer per jaar een feest in de Melkweg, verspreid over zeven zalen waar verschillende muziekstromingen, sferen en soorten mensen elkaar tegen kunnen komen. Er is ruimte voor surfmuziek uit de jaren zestig, voor dub en triphop. En toen speedgarage uit Engeland begon over te waaien, werd er op Timemachine meteen een zaaltje voor ingeruimd.

Timemachine was bijna altijd uitverkocht, al dreef het programma niet op beroemde dj's. Timemachine heeft een gevarieerd aanbod, met veel aandacht voor decor en licht. Behalve muziek had en heeft Timemachine ook een filmzaal. In deze `Peppermint Lounge' toonde medeorganisator PT de Lang zijn snelle montages van allerlei filmfragmenten, uit Fellini-films, jaren vijftig erotica en horror-films (PT de Lang: ,,We besparen de kijkers de saaie stukken''). Daarnaast was er verstrooiing (performances, live optredens, vingerverf-workshops), en ondertussen ook ruimte voor een Jantje Beton Loterij en de Free Tibet Support Group. De sfeer bleef vredig, ondanks het feit dat de Melkweg anders dan veel andere houseparty's geen `deurbeleid' heeft: er is geen selectie op uiterlijk of geslacht. ,,Bij een goed feest selecteert het publiek zich vanzelf uit en krijg je geen rotzooi. Daarvan is Timemachine het levende bewijs'', zegt dj Per.

Toch is het de vraag of de hippie-achtige vreedzaamheid waarmee house in de beginjaren werd geassocieerd, nog steeds geldt. ,,Dat idee is ingehaald door de tijd'', zegt Claes Meijer. Per: ,,`One nation under a groove' - dat was hét thema van de houseplaten in het begin. Maar nu zie je dat de cultuur voor een groot deel is opgeslokt door de commercie. Vroeger wilden housemuzikanten hun platen niet bij de grote platenmaatschappijen uitbrengen, nu verklaren ze je voor gek als je het niet doet.'' Claes: ,,Geld is ineens weer belangrijk, en dat staat haaks op die hippie-achtige overtuigingen uit de begintijd.''

Claes, Per en PT hebben de vierdubbele Timemachine-cd die zondag wordt gepresenteerd in eigen beheer uitgebracht. Deze jubileum-cd bestaat uit drie mix-cd's (een met house, gemixt door Per, een met dub door King Shiloh Soundsystem, en een met triphop door Morningstar Soundsystem), een een cd-rom. De cd-rom geeft een overzicht van tien jaar feest, met mooie graphics, video's, foto's en geschreven impressies. ,,Zo'n vierdubel-cd zou moeilijk te slijten zijn bij een platenmaatschappij. Die vindt de verscheidenheid alleen maar ingewikkeld'', zegt Claes. De cd is nu onder meer te bestellen via een Internet-site (www.timemachine.nl).

Behalve de house-mentaliteit is er in de tien jaar dat Timemachine bestaat, nog meer veranderd. Zo ontwikkelde de mode zich van `uitbundig' tot stijlvol; ,,Bij de eerste feesten hadden zo ongeveer alle jongens een blote bast, hoofdbandjes en smiley-tekens. Nu zie je meer ontwerperskleding'', zegt Per. Muziekstijlen kwamen op en verdwenen weer net zo snel. Claes: ,,Het meest frappante voorbeeld daarvan is de ambient-stroming van 1993. De stijl op zichzelf overleefde niet, maar elementen van `ambient' werden in andere stijlen opgenomen, zoals in triphop en ambient-house.''.

Ook de Melkweg zelf veranderde. PT: ,,Toen ik in 1985 discjockey was in de Melkweg, was er iedere avond nog wel iemand die om The Rolling Stones brulde.'' Per: ,,Toen ik begon te draaien, was het een vaste regel dat je als dj de avond afsloot met `Happy Trails' van de Quicksilver Messenger Service. Daar zakte mijn broek van af. Had je de hele avond staan housen, moest je eindigen met zo'n stukje jaren-zestig-rock.'' Claes: ,,Nu heb je je te houden aan vaste sluitingstijden, in die tijd bleven we net zo lang open als er bier werd verkocht.''

Dj Per heeft zijn reputatie van `hardste' dj van Nederland inmiddels afgeschud. ,,Er was een periode dat ik gold als `hardcore'. Toen de harde gabber-stijl opkwam waren er nog niet veel feesten voor de gabbers. Dus ze zochten toevlucht bij mij. Maar toen gabbers hun eigen organisaties en parties kregen, zag je ze niet meer. Zo is het met veel stromingen gegaan, daardoor heb je nu die volledig versplinterde dance-cultuur'', zegt Per.

In wat voor stijl hij tegenwoordig zelf draait, valt hem moeilijk te omschrijven. ,,De een noemt het `happy trance', de ander `progressive' en weer een ander noemt het `mellow'. En allemaal bedoelen ze er iets anders mee'', zegt Per. ,,Maar een ding is zeker: ik ga niet meer door voor hardcore. Tegenwoordig draait bijna iedereen harder dan ik.''

Timemachine 10 Year Anniversary Party, met cd-presentatie. DJ's: Per, King Shiloh Soundsystem, Fatman, Morningstar Soundsystem, Sander Kleinenberg. Live: Force Mass Motion. Zondag 4 April, Melkweg Amsterdam, 23.00-5.00.