Advertentieuitgaven als percentage van de omzet in 1997

Auto's, eten en cosmetica. Dat zijn de producten waarvoor het meest wordt geadverteerd.

De grootste adverteerder ter wereld, het Amerikaanse Procter & Gamble, besteedde in 1997 5,7 miljard dollar aan advertenties voor zijn producten als Ariel, Always en Pampers. De grotere concurrent Unilever besteedde in 1997 `slechts' 3,4 miljard dollar aan reclame en advertenties voor onder meer Omo, Blue Band en Iglo. Dit was 7,4 procent van de omzet; Procter & Gamble daarentegen gaf 16,1 procent van de omzet uit aan reclame.

Bij de twintig grootste adverteerders ter wereld zitten ook nagenoeg alle branchegenoten, zoals L'Oréal, Colgate-Palmolive, Mars, Nestlé, Philip Morris en Coca-Cola. De laatste twee zijn tevens eigenaar van de meest waardevolle merken: de frisdrank Coca-Cola en de sigaretten van Marlboro.

Autofabrikanten nemen de overige plekken in de top-20 in. Van deze geeft Toyota het meest uit aan reclame (2,1 miljard dollar in 1997, ofwel 2,2 procent van de omzet). Ford gaf iets minder uit (2,1 miljard), maar dit was wel een substantieel groter deel van de omzet (13,7 procent).

De enige twee bedrijven in de top-20 die in andere branches opereren zijn Sony (elektronica en media) en Johnson & Johnson (farmacie).

Arlen Poort