Privé-gebruik van lease-auto belast

De fiscale bijtelling voor het gebruik van lease-auto's wordt afhankelijk van het aantal kilometers dat privé wordt gereden. Over dit voorstel voert staatssecretaris Vermeend (Financiën) overleg met onder meer werkgeversorganisaties.

Voor de vaststelling van het aantal privé-kilometers wordt niet langer gedacht aan een zogenoemde zwarte doos die de kilometers registreert. Vermeend wil van de werkgevers vernemen hoeveel kilometers hun werknemers privé rijden. In de redenering van de bewindsman moeten de werkgevers weten hoeveel er zakelijk en privé wordt gereden, omdat dat de basis is voor de contracten met lease- en autoverzekeringsmaatschappijen. De controle op de hoeveelheid gereden privé-kilometers zou moeten gebeuren via steekproeven bij de administraties van de werkgever.

In het voorstel, dat op 1 januari 2000 ingevoerd zou moeten worden, zijn vier klassen opgenomen van privé-kilometers waarvoor vier belastingbijtellingstarieven gelden. Rijdt iemand 500 kilometer of minder, dan is de fiscale bijtelling nul, tussen de 500 en 4000 is deze 15 procent, tussen de 4000 en 7000 kilometer 20 en boven de 7000 kilometer 25 procent. Het gemiddeld aantal privé-kilometers is nu 7000.

Nu bestaan er twee bijtellingspercentages voor de ongeveer 600.000 werknemers die volgens de Nederlandse Vereniging van Autoleasemaatschappijen in een lease-auto of een auto van de zaak rijden. Wie minder dan dertig kilometer van zijn werk woont, moet 20 procent van de nieuwwaarde van de auto bij het inkomen optellen. Wie verder van zijn werk woont, telt 24 procent bij.

Het is niet de bedoeling van Vermeend om met de nieuwe bijtellingsregels de belastinginkomsten te verhogen. Wel kunnen deze dalen als lease-autorijders minder kilometers gaan maken.

In het regeerakkoord stelden PvdA, VVD en D66 vast dat de huidige bijtellingsmethode niet past bij het streven om milieu-onvriendelijk gedrag, zoals het gebruik van de auto, zwaarder te belasten.