Laurus wil groeien door overnames

Supermarktconcern Laurus, bekend van winkelformules als Edah en Super De Boer, verwacht de komende jaren in Nederland fors te kunnen groeien door overnames van kleinere familiebedrijven. Het marktaandeel is nu 24 procent en moet binnen drie tot vijf jaar kunnen stijgen tot 30 procent. Dat zei bestuursvoorzitter Willy Angenent vanochtend bij een toelichting op de jaarcijfers.

Laurus is vorig jaar oktober ontstaan uit een fusie van de Vendex Food Groep en De Boer Unigro. Het is de grootste Nederlandse keten na marktleider Ahold, dat met Albert Heijn en Schuitema een marktaandeel van 39 procent heeft. ,,Een derde van de markt is nog in handen van familiebedrijven'', zei Angenent. ,,Daarvan komen er beschikbaar voor de verkoop, al is het tempo niet te voorspellen. En wij hebben dan een gunstige positie.''

Bovendien mag Ahold volgens Angenent in Nederland waarschijnlijk niets meer overnemen van de anti-kartelautoriteiten. ,,Wij gaan herrie maken, als ze het proberen'', waarschuwde Angenent. Hij verwees naar een recente zaak in Oostenrijk waar de marktleider niet boven een aandeel van 32,5 procent mocht uitkomen.

Om vergelijking mogelijk te maken presenteerde Laurus vanochtend pro forma cijfers over 1997 en 1998 alsof de fusie al begin 1997 zou hebben plaatsgevonden. In die getallenreeks steeg de nettowinst met 18 procent van 178 tot 210 miljoen gulden en steeg de omzet met 6,6 procent tot 12,17 miljard gulden. Voor dit jaar verwacht Laurus dat de nettowinst met tenminste 10 procent zal groeien.

Laurus opereert in drie landen: Nederland, Spanje en België. In Nederland steeg de omzet van de meeste Laurus-formules harder dan de markt, waardoor het marktaandeel steeg van 23,8 tot 24,4 procent. Vooral de superstores van Konmar (omzetstijging van 9 procent tot 956 miljoen gulden in 29 vestigingen), de gewone supermarkten van Super De Boer (plus 8,4 procent tot 3,2 miljard in 402 winkels) en de discountformule Basismarkt (plus 47 procent tot 722 miljoen gulden in 176 winkels) deden het goed.

De `prijsattractieve' Edah verloor marktaandeel na een heel goed jaar in 1997. ,,We zijn koopjesjagers kwijtgeraakt, maar hebben het wel goed gedaan onder onze trouwe klanten'', zei Angenent. De omzet steeg met slechts de helft van het marktgemiddelde (3 procent in plaats van 5,9 procent) tot 2,8 miljard gulden.

In Spanje, waar de keten ambitieuze groeiplannen heeft en de winkels net zo winstgevend zijn als in Nederland, steeg de omzet met 37 procent tot 1,6 miljard gulden. Na acquisities in januari zou Spanje dit jaar uit moeten kunnen komen op 2,2 miljard omzet. Daarmee is Laurus/Grupo Unigro met een marktaandeel van 3,2 procent de nummer zeven op de Spaanse markt. De vijf grootste spelers hebben alleen hypermarkten.

De winst per aandeel steeg met 18 procent tot 1,74 gulden. Het voorgestelde dividend over 1998 is 60 cent.