TV COMPONISTEN

,,Ik denk dat ik de eerste was die bekende Nederlanders titelsongs van tv-series liet zingen. Gerard Joling zong de leader van Liefde op het eerste gezicht, de opening van Vrienden voor het leven werd gezongen door Danny de Munk, Ruth Jacott deed de leader van Onderweg naar morgen en Anita Meijer van Het spijt me. Een bekende stem trekt direct de aandacht van het publiek. Bovendien wordt het daardoor gemakkelijker om een hit te scoren.''

De titelsongs die componist Hans van Eijck schreef voor Goede Tijden, Slechte Tijden en Onderweg naar Morgen belandden in de top van de hitparade. ,,Dat is onze kracht'', vindt Van Eijck, die samen met zijn medewerkers Ronald Schilperoort en Martijn Schimmer verantwoordelijk is voor de muziek van onder andere De Soundmixshow, Koffietijd en Het spijt me. ,,Wij proberen onze muziek zo hitgevoelig mogelijk te maken. Het voordeel van het werken voor tv is dat je zeker een groot publiek bereikt en je niet afhankelijk bent van de bereidheid van radio-dj's om het nummer te draaien.''

,,Een tune op tv duurt ongeveer dertig tot veertig seconden. Dat is ook precies de lengte van een refrein. Rondom dat refrein bouwen we dan coupletten en een tussenstuk zodat je uiteindelijk een single van vier minuten hebt. Zo werkte het in ieder geval bij GTST en bij Westenwind, waar binnenkort de single van verschijnt. Het kan ook andersom. Bij Onderweg naar morgen hadden we eerst het liedje en haalden we daar later een stukje uit voor de leader. Als je op die manier werkt, gebruik je vaak het laatste refrein voor de leader. Het nadeel hiervan is echter dat in zo'n slotstuk vaak enorm wordt uitgepakt. Dat is niet altijd te gebruiken; dan is de muziek meteen te groot voor die dertig seconden. Een leader moet ook klein kunnen zijn. Zo hebben we voor het door Vera Mann gezongen liedje Nog één kans, waar Vrouwenvleugel mee werd afgesloten, niet het laatste refrein gebruikt maar het beginstuk en daar een extra einde aan toegevoegd.''

(Foto Harmen de Jong)