Schrempp speelt even niet de `Macher'

De integratie van DaimlerChrysler verloopt voorspoedig. Niettemin vrezen Amerikaanse aandeelhouders een te grote dominantie van de Duitsers, waar topman Jürgen Schrempp zich bescheiden opstelt.

Het was nog even wennen voor Jürgen Schrempp en Robert Eaton. De twee bestuursvoorzitters van autoconcern DaimlerChrysler presenteerden hun eerste jaarcijfers. Nog geen vijf maanden geleden gingen Daimler-Benz en Chrysler op in één concern. En dat was te merken. Want wie moest het voortouw nemen? Schrempp, bijgenaamd `Der Macher' en bekend om zijn doortastendheid en keiharde uitspraken of Eaton, de wat zachtaardiger overkomende Amerikaan die bij Chrysler wel veel meer auto's maakt dan Daimler? In de Verenigde Staten wordt het nieuwe concern nu al veel meer als Duitse dan als Amerikaanse onderneming gezien. De indruk wordt gevoed doordat veel Amerikaanse institutionele beleggers de afgelopen maanden hun aandelen DaimlerChrysler hebben afgestoten nadat het fonds (immers een Duitse AG) uit de Standard & Poor 500-index was gehaald. Het percentage Amerikaanse aandeelhouders daalde hierdoor in zeer korte tijd van 44 tot 25. Het percentage Europese aandeelhouders is daarentegen juist toegenomen.

Om de argwaan over Duitse overheersing niet extra te voeden hield Schrempp zich, zeker in het begin, heel gedeisd en liet hij eerst het woord aan zijn Amerikaanse collega. De co-voorzitters van DaimlerChrysler hadden bijna uitsluitend superlatieven in huis. Over de fusie, over wat er sinds november al is bereikt op integratiegebied en over de resultaten van het afgelopen jaar ,,We hadden een geweldige start`, zei Eaton over de cijfers. De operationele winst van het autoconcern kwam uit op 8,6 miljard euro (18.9 miljard gulden), een stijging van maar liefst 38 procent indien vergeleken met de bij elkaar opgetelde resultaten over '97. En de omzet steeg met 8 pct tot 131,8 miljard euro (290 miljard gulden). Het rendement op het ingeïnvesteerde vermogen bedroeg 11,6 procent en deze voor het concern belangrijkste maatstaf lag daarmee ruimschoots boven de 9,2 procent die minstens moet worden gehaald om de kapitaalkosten terug te verdienen en waarde voor de aandeelhouders toe te voegen.

Voor de komende jaren voorziet DaimlerChrysler verdere omzetstijging: dit jaar gaat de omzet omhoog tot 137 miljard euro en in 2000 denkt het concern voor 153 miljard euro te verkopen. Het concern verkocht vorig jaar ruim 4,4 miljoen personenwagens en trucks en won naar eigen zeggen vrijwel overal marktaandeel. ,,Het integratieproces ligt exact op koers'', betoogde Schrempp. En hij somde een hele rij zaken op waar al besluiten zijn genomen over nauwe samenwerking. Dat betreft onder meer het benutten van de gezamenlijke inkoop van onderdelen (jaarlijks koopt het concern voor 80 miljard euro aan producten en diensten in), de vorming van één marketing- en verkooporganisatie, onderzoek en ontwikkeling op het gebied van dieselmotoren, elektrische auto's en brandstofcellen en het terrein van de financiële dienstverlening (leasing en financiering). Zelfs in Nederland, zo bleek, zullen de vertegenwoordigingen van Chrysler en Mercedes-Benz niet aan nauwere samenwerking ontkomen.

Bob Eaton heeft Schrempps dadendrang de afgelopen maanden echter moeten intomen toen de Duitsers in zee wilden gaan met het kwakkelende Japanse Nissan. De Amerikaan vindt dat Daimler—Chrysler zich eerst op de eigen integratie moet concentreren. Daarom werd afgezien van een belang in Nissan dat zich daarna tot Renault wendde. Toch wil DaimlerChrysler in Azië, waar het het nu nog maar 3 procent van zijn omzet haalt, uitbreiden. Volgens Eaton moet dat aandeel binnen tien jaar omhoog naar 25 procent.

Niet alle sectoren binnen DaimlerChrysler ontwikkelen zich positief. De kleine stadsauto Smart is nog steeds verliesgevend. Hetzelfde geldt voor dochter Adtranz (treinen, metro's). Dit onderdeel kampt al jaren met problemen en daar kwam vorig jaar nog de tegenslag van de in Duitsland ontspoorde snelle ICE-trein bovenop. DASA, de lucht- en ruimtevaartdivisie, doet het na een lange periode van zeer magere resultaten aanzienlijk beter. De winst bij dit onderdeel verdubbelde vorig jaar. Minder goed nieuws voor DASA vormt de overname door British Arospace BAe), begin dit jaar, van het Britse Marconi, de defensietak van General Electric. Die transactie dreigt volgens Jürgen Schrempp de vorming van een pan-Europese aurospace- en defensiegroep te blokkeren. Schrempp kan zich nu alleen nog kleinere samenwerkingsverbanden binnen Europa voorstellen. DASA voert naar verluidt momenteel serieuze gesprekken over een alliantie met het Italiaanse Alenia.