TV COMPONISTEN

,,Muziek voor een serie of documentaire heeft minder attentiewaarde dan een herkenningstune voor een tv-kanaal. Het dient voornamelijk om de beelden te ondersteunen en ademt vaak meer de sfeer van een speelfilm. Voor een tv-tune of commercial telt iedere noot die je opschrijft of weglaat dubbel.''

Bernard Joosten maakt muziek voor reclames en tv-programma's als Vals plat en Koos Postema ter plekke, en componeerde de leaders van onder andere de NPS, Nederland 3 en Hart van Nederland. Daarnaast werkt hij vaak in opdracht van Amerikaanse tv-stations waarvoor hij gedramatiseerde documentaires en series van muziek voorziet. ,,Die series zijn het zwaarste werk'', vindt Joosten. ,,Je hebt vaak dertien of meer delen. In een week tijd werk ik twee delen af die per stuk 15 tot 20 minuten muziek krijgen. De kwaliteit moet van internationaal niveau zijn, want de series worden over de hele wereld verkocht.''

Volgens Joosten zijn Amerikaanse producties commerciëler dan Nederlandse. ,,De muziek voor Amerikaanse series is heel dramatisch en vet, een beetje Jurassic Park-achtig. Het moet prettig in het gehoor liggen en klinkt daarom vaak wat gelikt. Nederlandse leaders zijn vaak minder hapklaar maar dat hangt ook af van het soort programma of omroep waar je voor werkt. De herkenningsmelodie van Hart van Nederland, bijvoorbeeld, moest toegankelijk zijn voor een breed publiek. Dan mag je geen dissonanten of rare ritmes gebruiken. De melodie en het geluid moeten duidelijk herkenbaar zijn en qua instrumentatie kies je dan eerder een saxofoon of scheurgitaar, dan houtblazers en violen.'' Joosten signaleert ook in Nederland een trend richting een commerciëler geluid. ,,Het moet tegenwoordig gezellig zijn. En dat heeft alles te maken met de slag om de kijkcijfers.''

(Foto Harmen de Jong)