Bouw Haagse tramtunnel weer vertraagd

De voortgang van de bouw van de tramtunnel in het centrum van Den Haag heeft opnieuw vertraging opgelopen. De gemeente gaat er nu vanuit dat pas na de paasdagen een nieuwe bouwvariant gepresenteerd kan worden voor de tunnel die ruim een jaar geleden lek sloeg.

De tunnel, die aanvankelijk in het jaar 2000 gereed had moeten zijn, moet vanaf het Centraal Station 1.250 meter ondergronds tot aan de Prinsegracht gaan lopen. Sinds 8 maart 1998, toen volkomen onverwacht 140.000 liter water en zand per uur door een lek in de ondergrondse constructie (de zogenoemde groutboog) stroomde, ligt op meerdere plaatsen de bouw volledig stil.

Aanvankelijk leek de gemeente in samenwerking met bouwer TramKom en het ingenieursbureau SAT in mei vorig jaar ervoor te kiezen om de verdere werkzaamheden onder verhoogde luchtdruk te gaan uitvoeren. Dit plan werd echter uiteindelijk weer afgewezen vanwege de hoge kosten. Een ander plan, om de tunnel in fases te ontgraven en daarbij noodbemaling achter de hand te houden, stuitte aan het begin van dit jaar op bezwaren van de verzekeraars en de provincie Zuid-Holland. De verzekeraars waren bevreesd voor nieuwe verzakkingen en de provincie Zuid-Holland, die over de stand van het grondwater gaat, wilde geen vergunning verstrekken.

Nu wordt bekeken of op verschillende plaatsen verschillende technieken toegepast kunnen worden. Een andere optie is om een deel van de ondergrondse parkeerplaatsen op te offeren zodat de tunnel minder diep hoeft worden uitgegraven. Elke variant die afwijkt van het oorspronkelijke bouwplan zal aanzienlijk duurder zijn.

Volgens de woordvoerder van de gemeente is het niet afbouwen ,,geen optie''. ,,Die gedachte is nog nooit serieus op tafel geweest. We verwachten nu dat de tunnel medio 2001 klaar is, maar we kunnen het niet met zekerheid zeggen.''