Alle boeken in twee dagen via het internet

Het Duitse mediaconcern Bertelsmann begint binnenkort ook met de verkoop van cd's, cd-roms en videobanden via een Nederlandstalige website.

Dat maakte het bedrijf vanmorgen bekend bij de lancering van BOL Netherlands, een Nederlandse dochteronderneming die vandaag is begonnen met de verkoop van boeken via Internet.

Een zware delegatie van het moederbedrijf lichtte de plannen voor handel via Internet (e-commerce) toe in Amsterdam. ,,Binnen een paar jaar zal Internet uitgroeien tot een distributiekanaal van grote betekenis, vooral voor mediaproducten'', zei Klaus Eierhoff, lid van de Raad van Bestuur van Bertelsmann. Van de goederen die op dit moment wereldwijd via Internet worden verkocht, bestaat een kwart uit boeken en tien procent uit cd's, aldus Heinz Wermelinger van Bertelsmanndochter Bol International. ,,Voor Bertelsmann is dit medium dus van groot belang.'' Bertelsmann heeft belangen in uitgeverijen, televisiezenders en platenmaatschappijen in Europa en de Verenigde Staten en is met een omzet van 28 miljard DM het op twee na grootste mediaconcern ter wereld.

Na Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië is Nederland het vierde land waar Bertelsmann dit jaar een Internet-boekenwinkel opent. Via de website bol.com kunnen volgens het bedrijf alle boeken worden gekocht die in Nederland leverbaar zijn (130.000 titels). BOL Netherlands doet dat door samen te werken met het Centraal Boekhuis in Culemborg, de belangrijkste distributeur van boeken in Nederland. Wie via de website bol.com een boek bestelt, heeft dat binnen twee dagen in huis, belooft BOL. Voor de bezorging werkt het bedrijf samen met TNT Post.

Bertelsmann begint relatief laat met de verkoop van boeken en cd's via Internet; kleinere bedrijven doen dat al langer in Nederland en in de Verenigde Staten ziet amazon.com de omzet jaarlijks zeer sterk stijgen. Heinz Wermelinger maakte duidelijk dat Bertelmann nu serieus werk gaat maken van deze vorm van handel. ,,We willen een leidende een rol spelen. Dat betekent dat we graag een marktaandeel van 40 tot 50 procent zouden willen hebben.'' In tegenstelling tot enkele Belgische bedrijven, die ook Nederlandse boeken verkopen via Internet, zal bol.com zich houden aan de vaste boekenprijs die geldt in Nederland. ,,We houden ons daar netjes aan omdat we daar belang bij hebben'', aldus Rick van Boekel Managing Director van Bol Netherlands. Bertelsmann wil voor de kerst in een aantal landen beginnen met het verkopen van video's en cd's via dezelfde sites. Als Nederland daar niet bij hoort dan zal het in ieder geval snel volgen, aldus Klaus Eierhoff.