Volkswagen ziet af van acquisities

Overnames zijn zo duur geworden dat het goedkoper is om zelf nieuwe producten te ontwikkelen. Dat zei bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch van Volkswagen tijdens een toelichting op de jaarcijfers.

Zo heeft Volkswagen besloten zelf een vrachtwagen te bouwen. Er is weliswaar onderhandeld met Volvo, maar VW was niet geïnteresseerd toen bleek dat de Zweden alleen hun personenwagens van de hand wilden doen. ,,We hebben de laatste jaren heel wat interessante kandidaten bekeken'', vertelde Piëch. ,,Maar zijn tot de conclusie gekomen dat er niets de moeite waard was. Alle acquisities die ik langs heb zien komen, waren duurder dan een nieuw bedrijf beginnen.''

Daarom heeft Volkswagen nu besloten om zelf de ontwikkeling van een vrachtwagendivisie ter hand te nemen. ,,Er is nog één juweel te koop'', zei Piëch, verwijzend naar de Zweedse truckproducent Scania. Maar die is volgens de topman te duur, zodat het beschikbare geld nu wordt gebruikt voor een eigen truckdivisie.

De afwijzing van overnames is een opmerkelijke wijziging in de strategie van Volkswagen. Het concern is ondermeer eigenaar van Audi en voegde in de afgelopen tien jaar grote producenten als het Spaanse Seat en het Tsjechisceh Skoda aan de VW-groep toe. Afgelopen jaar kwamen daar Bentley, Lamborghini en Bugatti bij.

Volkswagen, dat deze week zijn jaarcijfers bekend maakte, is somber over de winstontwikkeling in dit jaar. Door de wereldwijde economische problemen is het volgens Volkswagen moeilijk om de record-winsten van afgelopen jaar te evenaren. De vraag in Duitsland zal maar minimaal toenemen, de vraag in Groot-Brittanië en Italië zal afnemen. Piëch benadrukte dat zijn waarschuwingen voor een teruglopende vraag niet moeten worden uitgelegd als een op handen zijnde recessie in de autoindustrie.

De winst over 1998 steeg met 65 procent van 1,36 miljard tot 2,24 miljard Duitse mark. (1,14 miljard euros; 2,52 miljard gulden). De omzet steeg met 19 percent tot 134 miljard mark (69 miljard euro). Volkswagen verkocht vorig jaar 4,8 miljoen auto's, een stijging van 11,7 procent en mikt op 6 miljoen auto's in 1999.

Niettemin wil Volkswagen, waar de van Audi overgekomen Ferdinand Piëch in 1993 het roer overnam van Carl Hahn, in alle segmenten van de automarkt aanwezig zijn. Het bedrijf zweert bij de zogeheten platform-strategie, waarbij verschillende merken en modellen op één productielijn kunnen worden gebouwd. Zo is de Skoda-Octavia gebouwd op een Audi-onderstel en met Volkswagen motoren en elektronica. Veel analisten vinden dat de VW-modellen daardoor te veel op elkaar lijken. Terewijl voor een Audi tienduizenden guldens meer moet worden betaald dan voor een VW-Passat.