Voedingsmiddelen

Het artikel `Huismerken vrij van gentechniek' (NRC Handelsblad, 18 maart) over gemodificeerde ingrediënten in onze voedingsmiddelen, zoals soja, geeft een goed beeld van het slecht ontwikkelde verantwoordelijkheidsgevoel van de kruidenier voor de gezondheid van zijn klant. En niet alleen in Nederland. In Engeland en Frankrijk bijvoorbeeld, gaan een paar supermarktketens huismerken in de schappen zetten, waar geen genetisch gemodificeerde organismen (gmo) inzitten. Niet omdat die kruideniers daar zich zorgen maken, maar omdat de consument er om vroeg; die maakt zich zorgen. ,,Bij Nederlanders bestaat die afkeer niet, maar als de klant laat merken dat hij gmo-vrije artikelen wil, dan zorgen wij daarvoor,'' zegt een woordvoerder van een supermarktketen. Met andere woorden: wij weten niet wat we verkopen, wij verdiepen ons niet in de eventueel schadelijke werking van onze voedingsmiddelen, daar moet de klant zelf maar achter zien te komen. Maar dan zullen we ook onmiddellijk doen wat die zegt. Is gmo schadelijk? Van onze kruidenier zullen we het niet horen.