Straatkranten blijven populair

Straatkranten worden nog niet zo lang verkocht in Nederland. De verkoop van straatkranten in Nederland begon in 1994 in Utrecht, waarna Rotterdam in 1995 volgde en kort daarna Amsterdam, Nijmegen en Arnhem. In 1997 volgden Groningen, Leeuwarden en Drenthe. Ook in Dordrecht, Maastricht en Heerlen worden de laatste jaren straatkranten verkocht, in samenwerking met het Rotterdamse Straatmagazine. Een gedeelte van de inhoud is daarbij hetzelfde.

Het doel van het Straatkrantenproject is thuis- en daklozen de mogelijkheid te geven een inkomen te verdienen en op die manier te resocialiseren en vaak ook te decriminaliseren. Gemiddeld verkopen daklozen gedurende anderhalf jaar straatkranten. Een actieve verkoper verdient (voor zover bekend) niet meer dan 300 gulden per week.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die de krant geregeld kopen hoger opgeleid zijn, meest vrouwen en dat zij de krant ook daadwerkelijk lezen. De verkoper koopt de krant in voor een bepaald bedrag (in Rotterdam 1,40, elders 1,-) en verkoopt de krant weer voor een iets hoger bedrag (in Rotterdam 2,50, elders 2,-), met de winst koopt hij weer nieuwe kranten en kan hij zichzelf van eten en onderdak voorzien. Het grote voorbeeld voor Nederland was de Engelse daklozenkrant ,,The Big Issue'', uitgevoerd in kleur, met een oplage van 100.000 exemplaren.

(Bronnen: Straatkranten, Onderzoek: Jeannette van Bommel)