PRESENT

Vijf gulden kosten ze, de vier cd-singles waarmee vier jonge componisten die in Nederland wonen en werken zich presenteren. De Present-cd's, waarvan de hoesjes zijn vormgegeven door studenten van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, gaan vergezeld van een documentaire die de NPS komende zondagmiddag tussen 15.30 en 16.30 u. uitzendt via Nederland 3. In de tweede jaargang van de Present-serie zijn opnieuw vier componisten geselecteerd met elk een sprankelend en persoonlijk geluid, ofschoon de invloed van Stravinsky's Sacre zich menigmaal sterk doet gelden.

De uit Cuba afkomstige Keyla Orozco Aléman (1969) stileerde in Perpetuumm percussieve patronen uit haar land van herkomst en verwerkte deze tot een stuwende en voortdurend pulserende ensemblecompositie. Toek Numan (1971) schreef het direct aansprekende Burnout. Het werk heeft eveneens een stevige motoriek, maar Numan zet daar in een scherp clair-obscuur kortstondige mijmeringen tegenover.

Sander Germanus (1972) drijft in zijn bloedmoeilijke pianocompositie Beetje Precies aanstekelijk de spot met zijn overwonnen jeugdhandicap, het stotteren. Met een hink-stap-sprong-techniek krijgt Germanus het gedaan zelfs de meest banale dreuntjes tot een spannend hoorspel te promoveren. Rozalie Hirs (1965) tenslotte leverde met Sacro Monte een ingetogen compositie vol etherische klanksferen die je in gedachte doet zweven door de weidse ruimte van een gebouw als dat van de Gasunie in Groningen.

Present: NM Classics, 95005 t/m 95008