Lading van El-Al-toestel nu duidelijk

De parlementaire enquêtecommissie Bijlmerramp heeft gisteren kopieën ontvangen van de nog ontbrekende documenten van de lading in het op 4 oktober 1992 verongelukte El Al-vliegtuig.

De documenten hebben betrekking op 20.000 kilo van de in totaal bijna 115.000 kilo vracht in de El Al-Boeing. De commissie kreeg de stukken in handen met hulp van de Amerikaanse douane en het Nederlandse consulaat in New York.

Met deze actie lijkt de commissie de Israelische luchtvaartmaatschappij te hebben afgetroefd. Eerder op de dag namelijk had de directie van El Al in Tel Aviv bekend gemaakt dat zij de stapel papier volgende week maandag graag persoonlijk wilde overhandigen aan de commissie.

Tijdens de openbare verhoren in de parlementaire enquête kwam El Al er naar eigen zeggen achter dat bij expediteur Satin Air Freight/GSI in New York de vrachtbrieven van het tot dan niet gedocumenteerde deel van de lading bewaard waren. Korte tijd later meldde voorzitter Meijer dat zijn commissie over alle stukken beschikte. Dat was echter niet het geval, El Al had niet meer dan een verzamelstaat van 17 pagina's kunnen overhandigen. Overigens bleek daaruit dat het voornamelijk om computerdelen en electronica ging.

Het moederbedrijf van de Amerikaanse expediteur, Daphna Weissman en Lavy in Tel Aviv, bleek niet bereid de stukken af te staan, maar vond het wel goed twee rechercheurs van de ECD ter plekke inzage te geven. Hun bevindingen zijn inmiddels ook gerapporteerd aan de commissie en zouden grotendeels overeenstemmen met de informatie op de verzamelstaat.

De rechercheurs kregen in New York te horen dat medewerkers van El Al kort na de ramp de stukken ook al eens hadden gekopieerd. De directie van de luchtvaartmaatschappij ontkent dat tot op heden met klem. Nadat voorzitter Meijer zelf deze beschuldiging nog eens op een persconferentie had geuit, eiste El Al een openbare rectificatie en stelde de Staat der Nederlanden aansprakelijk voor alle schade.

Halverwege deze week heeft het Israelische expeditiebedrijf plotseling besloten alle 289 stukken te laten kopiëren en zowel naar Israel als naar Den Haag te sturen. Volgens de advocaat van El Al hebben deskundigen bij Daphna In Tel Aviv twee dagen nodig gehad om uit te zoeken welke vrachtbrief hoorde bij welk stukje lading. Volgens El Al ontbreken nu alleen nog vier documenten die betrekking hebben op minder dan 400 kilo.