Vertraging

De Nederlandse Spoorwegen gaan ervoor. Of niet? Jarenlang riep NS-topman Den Besten dat hij graag de stap zou maken naar de Amsterdamse Effectenbeurs. Eindelijk gaf minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat deze week het groene licht. En nu krabbelt de NS-top terug. Een beursgang binnen deze regeerperiode, dus voor 2002, is volgens Den Besten niet haalbaar omdat het track-record van het spoorbedrijf nog wat te wensen overlaat. Voor een onderneming die net drie jaar winst maakt en dit jaar voor het eerst in 38 jaar dividend uitkeert, lopen beleggers niet warm, verwacht Den Besten.

De aankondiging van de minister kwam voor de NS als een verrassing. Dat is vreemd, omdat de NS een zeer intensieve lobby voert in de Haagse politiek en beleidsvoornemens van betrokken ministers soms eerder bij de NS bekend zijn dan bij de minister zelf. Bij de presentatie van de NS-jaarcijfers, begin deze maand, had Den Besten zelf juist een verrassende ommezwaai gemaakt ten aanzien van de beursgang: in plaats van een notering op het Damrak voorzag hij eerder een constructie waarbij de overheid een deel van haar aandelenpakket in één keer zou verkopen aan een andere partij.

Voor de NS mag Netelenbos dan te snel gaan, bij een ander overheidsbedrijf, PinkRoccade, is men jaloers op de getoonde voortvarendheid. De automatiseerder (het voormalige rekencentrum van de overheid) wacht al jaren op toestemming voor een beursgang. Dit jaar moet het er van komen, net nu beleggers zich zorgen beginnen te maken over het toekomstperspectief van automatiseerders. Ook bij de beursgang van het spoorbedrijf zal ongetwijfeld de nodige vertraging optreden. Gelukkig heeft de NS dáár veel ervaring mee.