Partnerruil

Ondanks Philips' mea culpa bleven de zaktelefoons president Boonstra gisteren achtervolgen op de aandeelhoudersvergadering in Amsterdam. ,,U als aandeelhouder en wij als management zijn met Philips Consumer Communications door een diep dal gegaan'', zei hij in zijn openingsverhaal. Philips verkocht zeven miljoen zaktelefoons, maar, aldus Boonstra ,,niet op de manier zoals wij dat willen''. Het concern heeft zijn ambities na het debacle met Lucent bijgesteld en hoopt over twee jaar een positie te bereiken als nummer vier of vijf van de wereld, maar mag volgens Boonstra niet op dit streven worden afgerekend. De bezorgde aandeelhouders waren niet tevreden. Hoe zou het marktaandeel van twee procent moeten worden opgekrikt naar aanzienlijk meer dan vijf procent?

Philips pakt met twee nieuwe modellen deze zomer de draad weer voorzichtig op. Echte vernieuwingen – zaktelefoons met e-mail en zelfs Internetmogelijkheden – zullen op zijn vroegst in het najaar op de markt komen. Philips wil een nieuwe partner, maar moet eerst zijn eigen zaken op orde brengen. De tijd dringt. Het Amerikaanse Qualcomm en Ericsson hebben gisteren hun conflict over een nieuwe standaard voor mobiele telefonie opgelost. Het Duitse Siemens, meer dan eens genoemd als een partner voor Philips, ging deze week in zee met het Japanse Nec.

Gezocht: partner in zaktelefoons, liefst met positie in Japan en VS. Grote verliezen geen bezwaar.

Michiel van Nieuwstadt.