Oorlog als vermaak

Vraag de gemiddelde burger wat hij van oorlog vindt en hij zal zich afkeurend uitlaten. Desondanks blijft de fascinatie groot, en als dat ergens duidelijk wordt is het wel aan het videogames-front. Of het nu gaat om realistische simulaties van historische veldslagen of om fictieve ruimte-oorlogen tegen buitenaardse wezens, wargames vinden gretig aftrek. Het strategische helikopterspel Desert Strike heeft zijn enorme succes zelfs direct aan de Golfoorlog te danken. Maar niet alleen de strategische simulatie, ook de militaire vluchtsimulator of `combat flightsim' is zeer populair.

De moeder van al deze spellen is Microsoft Flight Simulator, waarin je diverse types vliegtuigen leert besturen en kunt rondvliegen boven bekende locaties als Schiphol en andere vliegvelden. Door de strategische allianties die Microsoft met de luchtvaartindustrie sloot, is het realisme zo perfect dat je er bijna je brevet mee kunt halen. In het kielzog van Microsofts Flight Simulator is dan ook een complete industrie ontstaan van bedrijven die zich specialiseren in het ontwikkelen van extra vliegtuigen, vliegvelden en topografisch correcte gebieden. Het succes is zelfs zo groot, dat Microsoft gratis – zeer ongebruikelijk – een ontwikkelpakket aanbiedt voor mensen die hun eigen uitbreidingen willen maken.

Maar het liefst van alles willen virtuele piloten oorlog, al dan niet in een historisch correcte context. Omdat Microsoft aanvankelijk niets wilde weten van familie-onvriendelijke activiteiten als luchtgevechten, liet men de kans lopen de toch al dominante positie op deze markt verder te versterken.

Die nalatigheid van Microsoft gaf tal van ontwikkelaars de ruimte zich op het genre te storten. Wereldberoemd zijn in dat verband de `military flightsims' van Jane's Combat Simulations, onderdeel van Jane's Information Group, grootleverancier van militaire informatie.

De krachtige en betaalbare consumenten-pc van de laatste tijd en de snelle opmars van de 3D-versnellerskaarten, heeft geleid tot een hele serie geavanceerde vluchtsimulatoren. De schermbeelden hebben bijna videokwaliteit en inhoudelijk doet het spel amper onder voor de simulatoren die piloten in hun opleiding gebruiken. De nabootsing van de echte ervaring wordt nog sterker door de mogelijkheid om niet alleen tegen de computer, maar via netwerken en internet ook tegen echte menselijke cyber piloten te vechten.

Terwijl de F-16's van de NAVO hun vernietigende vluchten boven Joegoslavië uitvoeren, is een uitermate realistische F-16 simulator verschenen: Falcon 4.0 van MicroProse. In je uppie bestuur je een Falcon boven het Koreaanse schiereiland waar een hevige, door het programma gedirigeerde oorlog uitgevochten wordt. Het spel genereert zulke geloofwaardige gebeurtenissen dat je meent werkelijk in een oorlog verzeild te zijn.

Het fysieke gedrag van vliegtuigen in de lucht is nauwkeurig nagebootst. Het Koreaanse schiereiland is topografisch correct, inclusief tienduizenden `ground objects', zoals de militairen dat noemen. Na afloop van een missie kun je de vlieg- en schiet-activiteiten nog eens afspelen en analyseren, zodat je steeds tactischer leert vliegen en vechten.

Terwijl de echte oorlog zich richting cyberspace beweegt, worden dit soort spellen steeds realistischer. De grens tussen oorlog en spel vervaagt in zekere zin.

Falcon 4.0. Prijs 99,95 gulden.

Voor dit spel is minimaal vereist: Windows 95/98, Pentium II 266mhz, 64mb ram, 400mb schijfruimte en een grafische versnellerskaart op basis van Direct 3D of Glide.