30 doden bij brand Mont-Blanctunnel

De brand die sinds woensdag woedt in de tunnel onder de Mont-Blanc eist een zwaardere tol dan eerst werd verwacht: het dodental kan oplopen tot dertig. Vanmorgen had de brandweer nog steeds de brandhaard niet weten te bereiken.

Zwitserse specialisten op het gebied van branden met gevaarlijke chemicaliën voegden zich vanmorgen aan de Italiaanse kant bij de brandweerploegen. Een 600 meter lang stuk halverwege de tunnel is nog steeds onbereikbaar wegens de hoge temperaturen en verstikkende gifdampen die richting Frankrijk waaien.

Oorspronkelijk werd gesproken over vier slachtoffers, drie reizigers en een Franse brandweerman die een hartstilstand kreeg tijdens eerstehulpwerkzaamheden. Gisteravond ontdekten Italiaanse brandweermannen vijf nieuwe slachtoffers. De prefect van politie in de regio Chamonix heeft gezegd dat de eindbalans tegen de dertig doden zou kunnen uitkomen.

Hoe de brand is ontstaan is nog onduidelijk. Eerst werd gezegd dat een vrachtwagen met margarine vlam had gevat. Later was sprake van gevaarlijkere chemische lading. Men neemt aan dat zes vrachtwagens op elkaar zijn gebotst, nadat de eerste in moeilijkheden was geraakt. De chauffeur van de Belgische vrachtwagen waarmee de ramp begon, heeft het overleefd. Hij is gehoord door de Franse politie. De tunnel zal enkele weken dicht blijven. Zeker is dat de veiligheidsvoorzieningen (camera's, telefoons, vluchtruimtes) onvoldoende hebben gefunctioneerd. Nederlandse transporteurs ondervinden weinig hinder door de gestremde tunnel. Brancheorganisaties Koninklijk Nederlands Vervoer en Transport en Logistiek Nederland hebben hun leden geadviseerd om te rijden via de Fréjustunnel, een zuidelijker verbindingsroute tussen Frankrijk en Italië.

Het transportbedrijf Vos Logistics (1.500 vrachtwagens), dat dagelijks enige tientallen vrachtwagens door de Mont-Blanctunnel heeft rijden, ondervindt geen problemen. Het bedrijf heeft vanmorgen met alle chauffeurs in de regio contact gehad.