Springer moet rijdende winkel toekomst bieden

Een nieuwe formule moet de rijdende winkel weer perspectief bieden. Springer & Partner wil zijn klanten meer gemak bieden, en de zelfstandige ondernemer een beter inkomen.

Als de supermarkten denken dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de rijdende winkels in Nederland verdwijnen, dan hebben ze het mis, meent de `mobiele detailhandel'. Een nieuwe formule moet de branche nieuw leven inblazen.

Het aantal rijdende winkels in Nederland is in een paar jaar tijd gedaald van 2100 naar 1800. Directeur A. Janknegt van het Marketing Centrum voor de Melkdetailhandel (MCM) verwacht dat er over twee jaar nog zo'n 1600 resten. ,,Maar tegen die tijd rijden daarvan wel 250 wagens onder de naam Springer & Partner'', schat hij. Springer & Partner – de `partner' is de exploitant van de wagen die zijn eigen naam mag invullen – is een vernieuwing in de branche, jarenlang gekenmerkt door kleine ondernemers met weinig gevoel voor marketing, die hard moeten werken voor een schamel inkomen.

De nieuwe formule moet de ondernemer meer `rapport' met z'n klanten geven, onder meer door een uitgekiender afstemming van het assortiment op diens behoeften. Naast de dagelijkse boodschappen, met meer verse kant-en-klaar-artikelen, ligt het accent op zware boodschappen en impulsaankopen; het flesje wijn en de borrelnootjes voor onverwachts bezoek. Gemak is immers de belangrijkste toegevoegde waarde van de rijdende winkel. Zware kratten sjouwen hoeft niet. En tijdrovend bezoek aan het winkelcentrum is overbodig als de winkel voor je deur stopt, zegt Janknegt. Hij ziet een grote toekomst voor de rijdende winkelier. ,,Nederland vergrijst en er komen steeds meer tweeverdieners, met minder vrije tijd.''

Allerlei experimenten zijn gaande om de mogelijkheden van de rijdende winkel te vergroten. Zo zijn er proeven met zogeheten afbakproducten en ritten in de avonduren. ,,De tweeverdiener is immers overdag niet thuis.''

Ook staat er een rijdende winkel bij de ingang van een industrieterrein, om daar de werkende clientèle op te vangen. Janknegt denkt bovendien aan een systeem waarbij de winkelier de sleutel heeft van een soort koelbox bij de voordeur van zijn klanten. Lege flessen eruit, bestelde boodschappen erin.

Springer & Partner is bedacht door het Marketing Centrum voor de Melkdetailhandel, enkele jaren geleden opgericht door de coöperatie Samenwerkende Ambulante Melkdetailhandel (SAM), zuivelindustrie en gespecialiseerde groothandels.

Volgens Janknegt en SAM-voorzitter A. Segers illustreert de gezamenlijke inschakeling van MCM de gewijzigde opvattingen in de branche. Vijf jaar geleden zaten de betrokken partijen elkaar nog behoorlijk in de weg, aldus Segers. Onder druk van de losgelaten minimumprijzen van zuivel daalde toen het aantal rijdende melkhandelaren en zochten detaillisten, zuivelbedrijven en groothandel ieder voor zich manieren om het hoofd boven water te houden. Uiteindelijk bleek de oplossing gelegen in meer focus op de detaillist en diens afnemers. De drie organisaties van rijdende winkeliers (SRV, EMHA en S&K) gingen op in de SAM.

Bij de formule Springer & Partner, die de organisatie vervolgens liet ontwikkelen, kunnen alle zelfstandige ondernemers zich met hun rijdende winkel aansluiten. Als ze allemaal meedoen, zou Springer een soort keurmerk kunnen worden, schetst MCM-directeur Janknegt. Maar dat ideaal ligt nog ver weg: ,,We hebben hier natuurlijk wel te maken met zelfstandige ondernemers.''

Om meer rijdende winkels onder het Springer-concept te vangen is de formule alleen niet voldoende, zegt SAM-voorzitter Segers. Als rijdende winkelier werkt hij zelf ook nog niet onder die vlag. Voor een goed toekomstperspectief is het namelijk zeker zo belangrijk, legt hij uit, dat groothandel en zuivelindustrie de rijdende winkeliers concurrerende leveringscondities bieden.

Vooral grote grossiers rekenen vaak extra kosten voor het leveren van kleine hoeveelheden goederen. Segers is nu namens de SAM in gesprek met twee partijen.

Janknegt van MCM hoopt dat ook jonge ondernemers, nu ondervertegenwoordigd op rijdende winkels, zich door de nieuwe aanpak aangesproken voelen. Volgens hem is met Springer-formule gemiddeld 10 procent meer omzet te maken dan zonder. De nu ruim honderd Springer-winkels behalen in doorsnee 16.000 gulden omzet per week, terwijl hun brutowinst met 10 procent opliep. Een gemiddelde ondernemer kan 80.000 gulden bruto verdienen. Een aardige boterham, aldus Janknegt.