`Diageo wil af van Spaanse bierbrouwer'

Op de Spaanse biermarkt is de nodige onrust ontstaan na het hardnekkige gerucht dat marktleider Cruzcampo te koop is gezet. De Nederlandse brouwer Heineken wordt beschouwd als de belangrijkste kandidaat-koper.

Cruzcampo is via de Guinness-divisie voor 89 procent in handen van het Britse drankenconcern Diageo. Het Deense Carlsberg bezit 10 procent van de aandelen. Diageo liet vanochtend weten geen commentaar te willen geven op een mogelijke verkoop van Cruzcampo. ,,We horen deze geruchten al maanden, zoniet jaren'', aldus een woordvoerder in Londen.

Heineken aast al geruime tijd op versterking van zijn positie in Spanje. Bestuursvoorzitter Karel Vuursteen maakt er geen geheim van dat een dominante positie op de Spaanse markt tot een van de belangrijkste doelstellingen van Heineken behoort. ,,We moeten (in Spanje) een andere bedrijfsomvang en een andere positie krijgen'', zo verklaarde Vuursteen in een recent interview met de Financial Times. Cruzcampo wordt daarbij al langer als de belangrijkste overname-kandidaat beschouwd.

Heineken bezit reeds sinds 1984 een belang in de brouwerij El Aguila, met 17 procent marktaandeel de nummer twee in Spanje. Met Cruzcampo, dat zich de laatste jaren aanhoudend in problemen bevindt, zou Heineken de onbetwiste marktleider worden met een marktaandeel van 43 procent. Dit past in de strategie van Heineken om zijn positie op de Europese markt te consolideren. In Italië is Heineken reeds marktleider, in Frankrijk de nummer twee na acquisities in 1996 en 1997. Vorig jaar volgde een grote overname in Polen. De investeringen in Spanje van Heineken waren tot voor kort overigens geen onverdeeld succes. Het meerderheidsbelang in Aguila (sinds 1986) bezorgde de Nederlandse brouwer aanhoudend kopzorgen in de vorm van drastische verliezen. Een ingrijpende reorganisatie, waarbij het aantal medewerkers werd gehalveerd tot 1400, heeft ervoor gezorgd dat El Aguila de laatste twee jaar weer een bescheiden winst maakt.

Volgens schattingen in de Financial Times zal de verkoop van Cruzcampo een bedrag van 400 miljoen Britse ponden (1,3 miljard gulden) opbrengen, aanzienlijk minder dan de 530 miljoen pond die Diageo in 1990 betaalde. Cruzcampo heeft een omzet van bijna 900 miljoen gulden.

Diageo zou Cruzcampo nu willen verkopen door een strategische keuze voor de productie van stout-bier, dat winstgevender is dan pils.