Vaste banen bij Randstad door Flexwet

Randstad biedt één op de vijf uitzendkrachten dit jaar een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd aan. Dat is het gevolg van de Wet Flexibiliteit en Zekerheid, die 1 januari van kracht werd.

Vooruitlopend op die wet had rond de jaarwisseling al 13 procent van de werknemers die Randstad uitzendt of detacheert een contract. De Flexwet verplicht uitzendbureaus werknemers die anderhalf jaar bij dezelfde opdrachtgever hebben gewerkt een contract aan te bieden. Uitzendkrachten die voor verschillende bedrijven werken moeten uiterlijk na drie jaar een contract krijgen. Randstad verwacht dat, mede door de Flexwet, het aantal werknemers dat in Nederland via een uitzend- of detacheringsbureau werkt zal oplopen tot 6 procent in 2006. Nu is dit met 3,8 procent al het hoogste ter wereld, op afstand gevolgd door de Verenigde Staten (waar uitzendwerk ontstond) en Frankrijk, elk met 1,9 procent.

In een toelichting op de vorige maand gepubliceerde jaarcijfers stelde Randstad-voorzitter H. Zwarts vanochtend in 1999 minder groei te verwachten dan vorig jaar. In 1998 boekte Randstad 9,3 miljard gulden omzet, 31,6 procent meer dan het jaar ervoor, en 335 miljoen winst (plus 30,1 procent). ,,De marktgroei in 1999 zal minder zijn'', aldus Zwarts. In Europa verwacht Randstad in de eerste helft van het jaar een groei ,,ergens tussen de 0 en 10 procent'', aldus concerndirecteur sociale en algemene zaken F. van Haasteren. ,,De tweede helft zal beter zijn, dan verwachten we 10 tot 20 procent groei.''

Terwijl de groei in Europa afvlakt, verwacht Randstad in de Verenigde Staten te kunnen profiteren van de florerende economie. Iets minder dan een kwart van de omzet van Randstad komt uit de VS. ,,Wij willen minder afhankelijk worden van onze thuismarkt'', zegt Zwarts. Nederland moet uiteindelijk zo'n 40 procent van de inkomsten genereren. Door twee grote overnames in 1998, die van Strategix in de VS en Time Power in Duitsland, komt het aandeel van de omzet uit Nederland in het lopende jaar precies op 50 procent uit, verwacht Zwarts.

Randstad wil dit jaar nieuwe `labels' introduceren voor uitzendbureaus die zich in het bijzonder richten op de boven- en onderkant van de markt. In het hogere marktsegment verwacht Zwarts onder een andere naam dan Randstad beter te presteren. Datzelfde geldt voor de onderkant van de markt, waar zich volgens hem een prijzenslag afspeelt.