TV COMPONISTEN

,,Er zijn ruwweg twee soorten nieuwsvormgeving, de Britse en de Amerikaanse. Het RTL4 Journaal is op Amerikaanse leest geschoeid. Bij het NOS Journaal zijn we meer uitgegaan van Britse voorbeelden; dus eerder The 9 O'Clock News dan CNN. Het past beter bij Nederland, vinden wij.''

Stephen Emmer componeert muziek voor films, reclamespots (Kreymborg en de Rabobank) en tv-programma's als Van Gewest tot Gewest, Per Seconde Wijzer en Den Haag Vandaag. Zijn bekendste werk is echter de tune van het NOS Journaal. ,,De leader van het Journaal maakt deel uit van de NOS-huisstijl die ik samen met een videografisch ontwerper en een artdirector heb ontwikkeld. Er werd ons gevraagd iets te maken dat betrouwbaar, serieus en neutraal overkomt. Het mocht niet populistisch, niet sensationeel en niet elitair zijn. Door vooral te kijken naar wat het allemaal níet moest zijn, hebben we uiteindelijk een stijl ontwikkeld die klassiek en tijdloos is. Bij een programma als het Journaal moet je sterk rekening houden met de hoge frequentie van het gebruik. De tune moet herkenning oproepen maar mag ook weer niet super-laagdrempelig zijn. Als de muziek te gemakkelijk te doorgronden is, wordt het irritant.''

Om het `classisistische geluid' te krijgen dat hij nastreefde, reisde Emmer af naar Engeland. ,,De Nederlandse serieuze orkesten voelden zich te goed voor een dergelijke opdracht. De opnames zijn uiteindelijk gemaakt in de Abbey Road studio's met de blazerssectie van het Royal Philharmonic Orchestra en de stijkers van het London Symfony Orchestra.''

Hij maakte voor iedere journaaleditie een apart arrangement. ,,Het begint 's ochtends vrij licht en wordt tegen de middag zwaarder. De leader om 6 uur is al wat nerveuzer en die van de 8 uur uitzending, het vlaggeschip van het Journaal, is het hoogtepunt. Bij de latere journaals bouwt de spanning weer wat af. Die structuur zit ook in de belichting en het kleurgebruik. We hebben niet `de vier jaargetijden' maar `de vier dagdelen' georchestreerd.''

(Foto Harmen de Jong)