Kaartjes voor trein worden fors duurder

De prijzen van spoorkaartjes zullen de komende jaren meer stijgen dan de laatste jaren gebruikelijk. De Nederlandse Spoorwegen ontkomen daar naar eigen zeggen niet aan, nu minister Netelenbos gisteren heeft aangekondigd dat ze de NS een heffing van zo'n 250 miljoen gulden per jaar wil opleggen voor gebruik van de infrastructuur.

Dergelijke bedragen zijn voor de NS zonder prijsverhogingen niet goed op te brengen, verklaarde NS-topman R. den Besten gisteren. Hij onderstreepte echter dat zijn bedrijf behoedzaam met prijsverhogingen wil omgaan omdat daarmee gemakkelijk reizigers worden afgeschrikt, waardoor de NS inkomsten misloopt.

Netelenbos maakte gisteren ook bekend bij de presentatie van de kabinetsnota `De derde eeuw spoor' dat de NS in principe met hogesnelheidstreinen mag rijden op binnenlandse trajecten. Alleen bij doorgaande treinen naar het buitenland krijgen andere bedrijven de voorkeur. Ook op het zogeheten kernnet zal de NS tot 2010 exclusief met intercity's en sneltreinen mogen rijden.

Als het aan Netelenbos ligt zal er nog deze kabinetsperiode een begin worden gemaakt met de privatisering van de NS door middel van een gang naar de beurs. Ze wilde echter niet ingaan op de prijs die de NS zou kunnen opbrengen.

Ook voor het taxivervoer kondigde Netelenbos wijzigingen aan. Voortaan mogen taxichauffeurs overal in Nederland passagiers oppikken. Om erkende taxibedrijven beter te onderscheiden van `snorders' – illegale taxi's – introduceert de minister een apart kenteken voor taxi's. Daarnaast dienen chauffeurs over een pas te beschikken die goed zichtbaar voor de reiziger in de auto's wordt bevestigd. Ook wordt een boordcomputer verplicht gesteld die controle eenvoudiger maakt.

[De chauffeurs in de grote steden, waar de meeste taxi's zijn, reageren verdeeld. Een woordvoerder van de Vrije Rijders in Den Haag voorziet harde acties. ,,We tolereren niets meer.'' H. Gros, woordvoerder taxicentrale St. Job in Rotterdam sluit zich hierbij aan. ,,We kunnen dit niet zomaar aan ons voorbij laten gaan.'' R. Weingarten van de nieuwe Amsterdamse taxicentrale TaxiDirekt noemt het vergunningensysteem ,,een goede ontwikkeling''. (ANP)]