Engelse musea: geen geld voor doek Rembrandt

Tenzij zich in Groot-Brittannië de komende drie maanden nog een puissant rijke, particuliere weldoener meldt, zal deze zomer Rembrandts schilderij Portret van een Oude Man (1667) voorgoed in het Mauritshuis in Den Haag te zien zijn.

De Britse musea die voor een dergelijke aanwinst in aanmerking komen, blijken niet in staat de 31 miljoen gulden op tafel te leggen die de eigenaar ervoor vraagt. Ze hebben nog tot 22 juni de mogelijkheid daartoe. Daarna kan het gisteren van kracht geworden exportverbod, uitgevaardigd door het Britse ministerie van cultuur, nog drie maanden worden verlengd, op voorwaarde dat zich intussen een aspirant-koper met een deel van de som heeft gemeld.

De National Gallery in Londen, die het doek enkele jaren geleden nog op de top drie van zijn meest begerenswaardige aanwinsten had staan, ziet van aankoop af. ,,No issue here'', aldus een woordvoerster. Ook de National Gallery in Edinburgh moest ,,na ampele overwegingen om financiële redenen'' daartoe besluiten. Toch sluit het Britse ministerie van cultuur, zo bleek vanmorgen, een Brits bod niet uit. ,,Het is nog veel te vroeg om aan een kansberekening te doen'', aldus een zegsman. Het Mauritshuis heeft dankzij diverse fondsen twintig van de 31 miljoen gulden vergaard. Vijf miljoen komt van het ministerie van OC&W. Het heeft de honderd miljoen gulden aangesproken die vorig jaar voor kunstaankopen beschikbaar zijn gekomen. Uit dit vermogen moet ook de aankoop gefinancierd worden van werken in privé-bezit die om hun nationale, culturele belang het land niet mogen verlaten. Staatssecretaris Van der Ploeg stelde gisteren in de Tweede Kamer wel als voorwaarde dat de stichting National Fonds Kunstbezit ook vijf miljoen zou bijdragen. Deze stichting beheert de resterende 30 van de 110 miljoen gulden die De Nederlandsche Bank vorig jaar schonk voor aankoop van Mondriaans Victory Boogie Woogie.

De authenticiteit van het Portret staat vast, aldus het Rembrandt Research Project, een team van deskundigen dat al jaren dit oeuvre onderzoekt. Andere experts vermoedden enkele jaren geleden dat Rembrandts leerlingen aan het doek hadden meegewerkt. Zelfs de mogelijkheid van een 19de-eeuwse kopie werd geopperd. Na een onderzoek in de National Gallery in Londen twee jaar geleden door zowel het Project-team als de staf van dit museum ebde alle twijfel weg. Bijzonder blijft wel dat deze Rembrandt op een ongebruikelijk grof soort linnen is geschilderd.