`Pakjesvervoer willen wij niet'

Voor TPG-topman Ad Scheepbouwer was het gisteren de eerste keer dat hij de cijfers presenteerde zonder overvleugeld te worden door zijn collega's van telecom. ,,Het zelfrespect binnen deze onderneming is heel groot.''

Hij oogt ontspannen. Terwijl zijn medewerkers druk in de weer zijn bij het zaaltje in het Amsterdamse Hilton waar TNT Post Groep (TPG) later haar jaarcijfers presenteert, gaat bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer even buiten een luchtje scheppen.

Voor het eerst kan Scheepbouwer de prestaties van `zijn' postbedrijf bekendmaken zonder overschaduwd te worden door zijn flamboyante telecom-collega Wim Dik.

Sinds juni vorig jaar is uw onderneming afgesplitst van KPN, dat als telecombedrijf verder is gegaan. Als u terugkijkt, bent u dan tevreden over die eerste periode van zelfstandigheid?

,,Wij zijn uiterst tevreden. We hebben 18 procent meer nettowinst gehaald, dat is zelfs een tikje meer dan we bij de halfjaarcijfers hadden voorspeld. Alleen de expressactiviteiten hebben wat minder gepresteerd. Dat komt door de lagere economische groei in de tweede helft van '98, maar ook omdat we in het eerste halfjaar veel overhoop hebben gehaald. Dat kost omzet: in zo'n periode zie je dat het management altijd wat minder aandacht heeft voor de buitenwereld.''

Vergeleken met telecom kwam post er binnen KPN wat bekaaid af. Hoe is dat nu?

,,Dat het aandeel TPG de laatste maanden zo goed presteerde op de beurs is zeker bevorderlijk voor de moraal. Het zelfrespect binnen deze onderneming is heel hoog.''

In het persbericht bij de jaarcijfers schrijft u dat de groeiende concurrentie op de Europese expressmarkt de tarieven onder druk zet. Vorige week werd bekend dat uw collega's van Deutsche Post de Nedlloyd-dochters Van Gend & Loos en Selektvracht hebben overgenomen. Had u die concurrentie niet buiten de deur moeten houden?

,,De afgelopen twaalf jaar hebben we wel zeven keer serieus naar die bedrijven gekeken. Probleem was dat we maar een paar onderdelen echt interessant vonden.''

U had die andere bedrijven toch weer kunnen verkopen? Nu heeft Deutsche Post een uitvalsbasis op uw thuismarkt gekregen.

,,Dat zou dan puur een defensieve stap zijn. En defensief heeft zo weinig met ondernemen te maken, vind ik. Van Gend & Loos was in het binnenlandse pakjesverkeer een goede concurrent van ons. Dat blijven ze ook, alleen nu met een andere aandeelhouder.''

Buitenlandse postbedrijven als Deutsche Post, Royal Mail en La Poste worden steeds actiever met overnames op de expressmarkt. Is dat geen bedreiging voor TPG?

,,Die bedrijven kiezen voor kopen op de expressmarkt omdat wij dat ook gedaan hebben. Verschil is dat wij via TNT (gekocht in 1996, red.) in het hoogste segment van de markt zitten en dat er op dat gebied niets meer te koop is. Die markt is verdeeld tussen vier internationaal werkende bedrijven: TNT, DHL, UPS en Fedex. De verschuivingen zitten nu in het lagere segment, in wat wij pakjesvervoerders noemen. Daar willen wij niet inzitten.''

Toen Deutsche Post een belang van 22,5 procent in DHL kocht, toonde u zich verheugd omdat daardoor de tegenstand van uw Duitse collega's tegen liberalisering van de postmarkt zou verminderen. Geldt dat nog steeds?

,,Zeker. Wat ons betreft gaat Deutsche Post ook zo snel mogelijk naar de beurs. Dan krijgen we eindelijk duidelijkheid over de verhoudingen bij deze concurrent, en over de rol van de Duitse staat. Duitsland zal, evenals landen als Frankrijk en Spanje moeten geloven aan liberalisering. En wat ons betreft, hoe vlugger hoe beter.''