Erven Picasso tegen `Citroën Picasso'

Het is nabestaanden van kunstschilder Pablo Picasso een doorn in het oog dat een van zijn zoons, Claude, de naam Picasso verkocht heeft aan de Franse automobielfabriek Citroën. Kleindochter Marina Picasso is inmiddels een rechtszaak begonnen tegen oom Claude die de rechten van Picasso beheert in de Picasso Foundation. Hij beslist wie Picasso-stropdassen en serviezen mag maken.

Met zoiets banaals als een auto wil Marina Picasso de naam van haar grootvader niet verbonden zien, heeft ze in een Franse krant gezegd. Ook haar halfbroer Bernard Ruiz Picasso heeft bij de Picasso Foundation geprotesteerd. De beroemde Franse fotograaf Henri Cartier-Bresson, die samen met zijn vriend Picasso actief was in het Franse verzet, heeft eveneens een boze brief aan Claude gestuurd over de Citroën-Picasso samenwerking, aldus het Britse dagblad The Guardian. Hij vindt dat de `grote kunstenaar verraden is' door zijn zoon. De Picasso Foundation weigert commentaar op de kwestie Citroën, waarschijnlijk omdat de zaak moeilijk ligt in de familie.

Claude is de broer van Paloma Picasso, die haar vaders naam gebruikte om haar parfummerk beroemd te maken. Beiden zijn onwettige kinderen van Picasso uit diens relatie met Françoise Gilot, die bij de rechter moest afdwingen dat haar kinderen de naam Picasso mochten dragen. Over de erfenis van ongeveer 350 miljoen gulden, inclusief ongeveer 3.800 schilderijen die Pablo Picasso na zijn dood in 1973 naliet, hebben de kinderen die Picasso bij verschillende vrouwen kreeg, langdurig juridisch strijd gevoerd. Picasso's laatste vrouw, Jacqueline Roque heeft vergeefs proberen te verhinderen dat zijn kinderen ook maar iets zouden erven. Kleinkinderen Bernard en Marina, kinderen van Picasso's overleden zoon Paolo en Picasso's eerste vrouw Olga, kregen als enige officiële nabestaanden van Pablo het grootste deel van zijn erfenis; ieder eenvijfde deel.

Dat er in de Picasso-familie enige onenigheid over het gebruik van de naam Picasso bestaat, is bekend bij Citroën-Nederland, aldus een woordvoerder. Maar dat zal niet verhinderen dat op 1 januari 2000 de nieuwe `middenklasser' de Citroën Xsara Picasso op de markt verschijnt: ,,Een ruime wagen, revolutionair vormgegeven,'' aldus de Citroën-woordvoerder. Om die reden wilde de autoproducent ook wel de naam Picasso aan het nieuwe model geven. ,,Want het was de Picasso Foundation die contact zocht met Citroën en niet andersom,'' zegt hij. Een prototype van de nieuwe Citroën Picasso zal in de maand juni getoond worden op de Picasso-tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam. Citroën sponsort deze tentoonstelling.