`Oudere gepaaid met nepzorgpakket'

Verzekeringen die ouderen voorrang garanderen bij zorg waar ze toch al recht op hebben, bijvoorbeeld thuishulp in acute noodsituaties, zetten ouderen op het verkeerde been.

Dat constateert de Unie Katholieke Bonden voor Ouderen (KBO) op basis van eigen onderzoek. Volgens de KBO kunnen de aanbieders van de zogeheten `servicepakketten' voor ouderen de voorrangszorg niet waarmaken, omdat voor dergelijke hulp vaak lange wachtlijsten bestaan.

De unie onderzocht vijftien verschillende verzekeringspakketten. Zes daarvan garandeerden zorg die ook al in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) is geregeld. Zulke voor ouderen noodzakelijke zorg moet voor iedereen bereikbaar zijn, en mag niet afhangen van aanvullende betalingen, aldus A. Heltzel, woordvoerder van de KBO.

De PvdA en de SP hebben op grond van de uitkomsten van het KBO-onderzoek staatsecretaris Vliegenthart (Volksgezondheid) opheldering gevraagd

Aanleiding voor het onderzoek waren telefoontjes en brieven van ouderen die de KBO om raad vroegen bij de aanschaf van ,,allerlei Service Pluspakketten, A-paketten, B-pakketten en C-pakketten'', vertelt de woorvoerder. ,,Het is een gat in de markt om senioren te verwennen met diensten.''

De unie noemt het aanbod aan servicepakketten ,,divers en ondoorgrondelijk'' De servicepakketten, die een paar tientjes tot honderden guldens per maand kosten, bieden behalve gezondheidszorg vaak ook klussendiensten, tuinonderhoud, postafhandeling of vermogensbeheer. De aanbieders variëren van zorgverzekeraars, thuiszorgorganisaties en verzorghuizen, tot woningcorporaties en particuliere bureaus als de `Stichting Lekker Leven' en `Seniorenadviseur'. Volgens de woordvoerder is er geen enkele controle op de diensten. ,,Iedereen kan een plaatje met `seniorenadviseur' op zijn deur hangen.''

De KBO pleit voor betere voorlichting voor ouderen, een kwaliteitskeurmerk voor de servicepakketten, en wettelijke controle op de inhoud.