Stellingsma vertrekt uit top Content

Nog geen jaar na zijn aantreden als directievoorzitter verlaat Hans Stellingsma Content Beheer (uitzendbureaus en opleidingen). Dat hebben de twee overgebleven directieleden van Content gisteren bekendgemaakt.

Stellingsma legt zijn functie neer wegens verschil van inzicht over het te voeren beleid. De door hemzelf ingezette `operatie Sprint', die van het door tegenvallende resultaten geplaagde uitzendconcern weer een slagvaardige organisatie moest maken, kan hij niet afmaken. Stellingsma volgde tien maanden geleden oprichter Sylvia Tóth op als directievoorzitter.

Stellingsma vertrok bij zijn vorige werkgever, automatiseerder Origin, eveneens binnen een jaar. Onenigheid over het te voeren beleid heette het ook toen. Hij was bij Origin binnengehaald om de samenvoeging van de verschillende bedrijfsonderdelen van het kwakkelende computerconcern in goede banen te leiden. Daarvoor werkte hij bij PTT Telecom en Microsoft Nederland. De uitzendbranche was nieuw voor hem.

Stellingsma verlaat Content terwijl het uitzendconcern volgens de achtergebleven directieleden net begint op te krabbelen. Gisteren presenteerde het bedrijf een toename van de nettowinst met 6,6 procent, tot 19,8 miljoen gulden. Die groei is beduidend lager dan de dubbele groeicijfers die concurrenten als Vedior en Unique eerder deze week bekendmaakten. De winst wordt vooral gedrukt door negen miljoen gulden aan kosten voor herstructurering. Vijf miljoen daarvan is rechtstreeks ten laste gebracht van de nettowinst. Dat had ook zijn weerslag op de winst per aandeel: die daalde met 3,9 procent tot 3,43 gulden.

Zonder de eenmalige voorziening laat Content gezonde groeicijfers zien, vindt financiële topman René Krijt. ,,Met deze groei hebben we weer aansluiting gevonden bij de markt.'' Terwijl Content er in 1997 niet in slaagde de omzet te vergroten, haalde het concern vorig jaar 497,1 miljoen gulden binnen, een stijging van 29 procent. Het resultaat uit de gewone bedrijfsvoering steeg met 24 procent tot 23 miljoen gulden. ,,Onze sterkste groei zat in de tweede helft van het jaar. Toen steeg de omzet 38 procent'', aldus Krijt. Het marktaandeel van Content steeg met een half procent tot 4 procent. De omzetgroei is voor de helft gevolg van overnames. Content lijfde vorig jaar onder meer Studentenuitzendbureau ASA, Starjob Secretaresse Uitzendbureau (onderdeel van ASA) en adviesbureau BCR in.

PRACHTBEDRIJF15