TPG op thuismarkt bedreigd

De overname van Van Gend en Loos door Deutsche Post mag voor Nedlloyd een verlossing zijn. Voor TPG (PTT Post) betekent de transactie een regelrechte bedreiging op de thuismarkt.

Op het Hoofddorpse hoofdkantoor van TNT Post Groep (TPG) reageerde men vanmorgen uiterst laconiek op de inlijving van de pakjesvervoerders Van Gend en Loos en Selektvracht door aartsrivaal Deutsche Post. ,,Wij hebben er vorig jaar ook naar gekeken, maar de bedrijven zaten voor ons niet in het goede segment'', verklaarde de woordvoerster.

Die rust is echter bedriegelijk. Want met de overname van de twee Nedlloyd-dochters heeft Deutsche Post in Nederland in één klap een flinke uitvalsbasis veroverd. Een positie die volgens ingewijden in de branche gebruikt zal worden om TPG ook op andere fronten aan te vallen. ,,Met de infrastructuur van Van Gend en Loos in handen kan de Duitse post verder bouwen'', zegt een ingewijde bij TPG. De thuismarkt van het Nederlandse postbedrijf is in het geding.

De internationale overnamedrift van Deutsche Post moet TPG wel zorgen baren. Sinds vorig jaar heeft het Duitse staatsbedrijf, dat in 2000 naar de beurs wil, beschikt over een grote financiële slagkracht en het heeft de afgelopen twee jaar al voor miljarden marken aan bedrijven gekocht. Grootste vangst vorig jaar was het Zwitserse transport- en distributiebedrijf Danzas, dat voor 2 miljard gulden werd gekocht. In datzelfde jaar slaagde Deutsche Post (omzet in 1997 bijna 30 miljard gulden) er onder andere in grote aandelenpakketten te verwerven in Britse, Franse en Italiaanse bedrijven.

Dat waren echter nog verre markten. Voor de overname van de Nedlloyd-bedrijven in Nederland ging de grootste bedreiging van Deutsche Post voor TPG uit van het belang van 25 procent dat de oosterburen vorig jaar namen in Amerikaanse expressvervoerder DHL. Juist dit bedrijf is bijzonder sterk op de markt waar ook TPG tot de top wil behoren, namelijk de bezorging van pakjes en goederen `met iets extra's'. Juist in die markt jaagt ook TPG op acquisities. Aan het pure vervoeren van goederen valt niet veel te verdienen, het rendement moet gemaakt worden op de bijgeleverde diensten. Die toegevoegde waarde kan bestaan uit het binnen hele korte periode kunnen bezorgen, maar kan ook worden bereikt door klanten het distributieproces geheel of gedeeltelijk uit handen te nemen.

Wat TPG vooral een doorn in het oog is, is het feit dat Deutsche Post in het buitenland expansie zoekt, maar dat in Duitsland zelf de grenzen voor anderen effectief gesloten blijven. ,,De concurrentie tussen TPG en Deutsche Post is niet eerlijk'', zegt een ingewijde bij TPG. ,,Aan de ene kant zijn de regels in Nederland veel soepeler. Buitenlandse bedrijven komen hier makkelijk binnen, terwijl Nederlandse bedrijven op de Franse en Duitse postmarkt nauwelijks kansen krijgen.''

Dat Deutsche Post, als staatsbedrijf, een positie in Europa verovert op kosten van de Duitse belastingbetaler, kan men bij het beursgenoteerde TPG al evenmin waarderen. ,,Dan krijg je rare situaties. Zoals bijvoorbeeld de Deutsche Post, die eigenlijk niets verdient, maar lukraak overnames kan doen. Je hebt dan te maken met oneigenlijke spelers die kunnen beschikken over gelden waar ze geen verantwoording over hoeven af te leggen'', zei TPG-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer enkele maanden geleden nog tijdens een persconferentie.

Met de overname van de Nedlloyd-dochters Van Gend en Loos en Selektvracht (voor 1,175 miljard gulden) krijgt Deutsche Post in de Benelux vooral een positie in het `bulk-pakjesvervoer'. In dat segment wil TPG naar eigen zeggen weinig energie steken, omdat het rendement op deze activiteiten laag is en de concurrentie groot. Voor Deutsche Post is de nieuwe aanwinst wel aantrekkelijk omdat Nederland, dankzij de goede infrastructuur en de dichte bevolking, voor buitenlandse pakjesvervoerders toch snel winstgevend kan zijn.

Door de vele overnames heeft Deutsche Post zijn omzet de laatste jaren sterk opgevoerd. Of dat ook geldt voor de winst, hangt af van de mate waarin het bedrijf er in slaagt om alle nieuwe aanwinsten te integreren. Bij zusterbedrijf Deutsche Telekom, dat al eerder een agressieve overnamepolitiek inzette, bleek daar in de praktijk weinig van terecht te komen. Het beleid van `vooral veel vlaggetjes op de kaart' kostte de Nederlandse bestuurder Erik-Jan Nederkoorn (ex-Fokker) in ieder geval al binnen het jaar zijn baan.