Prijsbreker in beleggen via internet

Bank Labouchere presenteert vandaag een nieuw beursordersysteem waarmee beleggers via internet op alle beurzen in `euroland' en op Wall Street zaken kunnen doen. Het nieuwe systeem, Alex, moet een alternatief bieden aan beleggers die niet terechtkunnen bij de beursorderlijn VEB Bottom-Line (ook Labouchere), die vorig jaar zijn maximale capaciteit bereikte.

Dit heeft de bank gisteren bekendgemaakt. Vorige week presenteerde ABN Amro ook de mogelijkheid via internet te beleggen. Naast Labouchere en ABN Amro bieden Rabobank en IMG Holland de mogelijk via het wereldwijde computernetwerk te handelen.

Labouchere zegt de laagste tarieven te berekenen voor de handel via internet, dankzij een volledig geautomatiseerd systeem dat tussenkomst van mensen overbodig maakt. Om de risico's voor de bank te beperken berekent de computer de `vrij besteedbare kapitaalsruimte' van de cliënten. Via de internetsite (www.alex.nl) kan de belegger zelf via virtuele opdrachten vergelijken wat een transactie bij Labouchere en haar concurrenten kost. Daadwerkelijk handelen is pas vanaf 1 mei mogelijk.

Naast transacties in aandelen biedt Alex ook de mogelijkheid te handelen in opties en futures (termijncontracten). Voor het eind van het jaar verwacht Labouchere circa 5.000 klanten. Overigens kunnen die ook de hulp van een medewerker inroepen of zaken doen via een voice-response-systeem.

,,Het is niet zo dat internet altijd de beste weg is'', stelde R. Frijters van Labouchere in een toelichting gisteren. ,,Uit onze ervaring met de Bottom-Line blijkt dat de gemiddelde transactie slechts drie minuten duurt. In de praktijk heb je die tijd al nodig om je computer op te starten'', aldus de man die verantwoordelijk is voor Alex. ,,Daarom hebben wij ook een geïntegreerd geheel geboden: internet, telefonisch of via een medewerker.''

Met het nieuwe systeem hoopt Labouchere de problemen rond de Bottom-Line, die zij samen met de Vereniging van Effectenbezitters exploiteert, te beëindigen. De belangstelling voor deze beurslijn was zo groot dat al een jaar lang geen nieuwe klanten worden aanvaard. ,,We hebben inderdaad erg veel ervaring met overbelaste systemen'', geeft Frijters toe, ,,maar dit nieuwe systeem kan zonder problemen worden uitgebreid.'' In tegenstelling tot de VEB Bottom-Line, die na een afkoopsom tegen kostprijs werkt, is er bij Alex wel sprake van een winstoogmerk.

Bij de vorige week gepresenteerde ABN Amro Online-investor is het nog niet mogelijk om (via internet) te handelen op Amerikaanse beurzen. ,,Daar werken we aan. Wanneer we dat kunnen aanbieden weet ik nog niet'', aldus directeur beleggingsproducten E. Hoyng. ,,De ontwikkelingen op dit gebied gaan natuurlijk verschrikkelijk snel.''

Dat ABN Amro duurder is dan bijvoorbeeld Alex is volgens Hoyng een kwestie van prijs-kwaliteitverhouding. ,,We bieden de belegger uitvoerige informatie over 350 beursfondsen in binnen- en buitenland. Samen met bijvoorbeeld Reuters en Het Financieele Dagblad geven wij zoveel mogelijk informatie.''

Rekent Labouchere op 5.000 klanten, ABN Amro gaat uit van tienduizenden belangstellenden. Hoyng: ,,Via onze beleggerslijn hebben we al 150.000 actieve beleggers. Ik ga ervan uit dat veel mensen overstappen. In de eerste week zijn al enkele duizenden cliënten via internet actief geworden.''