Explosief verliefd

De pretoogjes wekken meteen de verwachting dat er iets gaat gebeuren. Aan het begin van de nieuwe clip B-line van het Engelse duo Lamb zien we de ogen van zangeres Louise Rhodes van heel dichtbij, daarna zakt de camera naar haar gehavende lippen – rode vlekken in het midden. ,,Pa pa pa pa pa pa'', zingt ze, en haar gezicht zwaait heen en weer, in en uit het beeld.

Als de camera afstand neemt, zien we de blauwe plekken rond haar ogen en de hoge grijze jurk die ze draagt. Ze staat in een kelderachtige, donkergroen belichte ruimte, met de handen vastgebondenachter haar rug. Een jongen dachter haar bevestigt een elektrische draad aan haar lichaam, een draad die naar een computer leidt. De jongen begint driftig te programmeren. Snelle, James Bond-achtige bastonen versterken de spannende sfeer.

De jongen haalt de hendel over, en terwijl de muziek uitbundig losbarst worden de ogen van het meisje groot van verwondering en schrik en... verandert ze in een muppet-monster – gigantische kop, een brede bek en grote zwarte ogen . Wild zwaaiend zingt ze ,,I go pa pa pa pa pa pa, every time you're close to me''. En dat verbeeldt de clip: het explosieve gevoel van een hevige verliefdheid.

Het effect is vooral komisch, zeker als Rhodes weer normaal wordt, de muziek kalmer, en ze beduusd om zich heen kijkt: ,,If I could just compose myself...'' Nu wordt duidelijk waar de blauwe en rode plekken vandaan komen – zo'n transformatie tot monsterkop laat littekens achter.

De regie is van Hammer & Tongs, die eerder onder meer de opvallende clip van Last Stop: This Town van Eels maakten, waarin een wortel langzaamaan wordt omgevormd tot het gezicht van de zanger van Eels. Beide clips zijn technish knap gemaakt, met een vernuftig gebruik van computer-animatie, die naadloos verwerkt is in gewone beelden.

Die techniek wordt ook gebruikt in twee andere opvallende clips van de laatste tijd. Gimme Some More van Busta Rhymes is een supersnelle aaneenschakeling van uiteenlopend gekleurde beelden waarin Busta, in verschillende uitdossingen, in het midden staat. Het is gefilmd met een fish eye-lens, waardoor zijn gezicht of handen groter worden als de camera inzoomt. Rhymes' toch al komieke uitstraling wordt versterkt doordat hij er in de clip (gemaakt door Hype Daddy & Busta Remo) als een stripfiguur uitziet, met zo nu en dan op de computer ingetekende achtergronden.

Here We Come van Timbaland (gemaakt door Francis Lawrence) is helemaal een stripverhaal. Het beeld is in vakjes verdeeld, waarin Timbaland en gastrappers te zien zijn. Hun teksten verschijnen in de tekstballonnetjes. Mooi zijn de in vaal oranje pakjes gestoken dansers, die je van bovenaf fraaie figuurtjes ziet maken. Jammer dat de clip niet ook echt als stripverhaal te lezen is – aan de opeenvolging van beeldjes is geen touw vast te knopen.