DaimlerChrysler: brandstofcel-auto

DaimlerChrysler blijft zich inspannen voor de ontwikkeling van elektrische personenauto's met brandstofcellen als energiebron. Het bedrijf trekt 1,4 miljard dollar uit om tegen 2004 op bescheiden schaal de productie te beginnen.

Dat is gisteren bekend gemaakt door de bestuursvoorzitters Eaton en Schrempp in Washington. Daar werd ook de laatste ontwikkelingsvariant van hun brandstofcel-auto getoond: de Necar 4 (New electric car 4, een aanduiding van Daimler). De elektriciteit voor de Necar 4 wordt geleverd door een brandstofcel die zuiver waterstof verbrandt.

De experimentele auto, gebaseerd op de bescheiden Mercedes Benz A klasse, zou een topsnelheid van 145 kilometer per uur en een actieradius van 450 kilometer hebben. Bij welke gemiddelde snelheid deze actieradius wordt bereikt is niet bekendgemaakt. Het brandstofverbruik van een auto neemt met toenemende snelheid onevenredig snel toe.

Leverancier van de brandstofcel is het Canadese Ballard Power Systems (Vancouver) dat de waarde van zijn aandelen gisteren met 26 procent zag stijgen. Ballard heeft al sinds 1993 een samenwerking met Daimler Benz dat al een 25-procentsbelang had voordat ook Ford zich aansloot.

Opmerkelijk is dat de Necar 4 nog vloeibare waterstof aan boord heeft. Aangenomen wordt dat de brandstofcel-auto pas zal doorbreken als de waterstof binnen in de auto wordt gevormd uit een gewoon aan de pomp te tanken brandstof als methanol of benzine. Vorig jaar besloten Shell en Daimler (vóór de fusie met Chrysler) tot de ontwikkeling van een toestel dat waterstof uit benzine of diesel ontwikkelt. Dat project loopt nog steeds, deelt Shell mee.