Concurrerende kinderpartijtjes

Mountainbiken, moonlightzwemmen, of leren skiën op een kunstskibaan. Kinderfeestjes worden al lang niet meer gevierd met koekhappen, verstoppertje en andere simpele spelletjes, met na afloop pannenkoeken of patat. Er is een enorme concurrentiestrijd op het gebied van kinderpartijtjes. Is een kind tijdens het verjaardagsfeestje van een vriendje of vriendinnetje naar de bioscoop geweest, dan zal dit op het eigen partijtje overtroffen moeten worden met toch minstens een bezoek aan het dolfinarium.

Ouders hebben steeds minder tijd en energie om voor hun zoon of dochter elk jaar weer een nieuw spectaculair evenement te organiseren. En daarom zijn zij naarstig op zoek naar derden die deze zware taak van hen kunnen overnemen. Ze brengen de kinderen naar het zwembad en laten hen onder het toeziend oog van de badmeester in het donker `moonlightzwemmen'. En een bezoek aan de McDonald's, waar kinderen door medewerkers worden verwend met spelletjes, een cadeautje, hamburgers en patat, is zo geregeld.

Volgens Désirée McGrail van kindervermaakbureau `Alles Kids' zijn kinderen tegenwoordig erg verwend. ,,Bijna elke vakantie wordt wel een pretpark bezocht. Dan hoef je op een verjaardag niet meer met koekhappen aan te komen.'' Toch brengt Alles Kids – ook om de ouders te ontlasten – de kinderpartijtjes juist weer naar het kind thuis. McGrail merkt dat ouders vinden dat een kind om een of andere reden een geweldig feest kan gebruiken. ,,Ze proberen zo vaak hun schuldgevoel weg te kopen. Daar moet je geen negatief waardeoordeel aan plakken.'' Haar klanten zijn meestal tweeverdieners, die weinig tijd hebben voor hun kinderen. ,,Op zo'n manier moet alles ingehaald worden.''

Het bureau heeft een aantal themafeesten in het pakket die 2,5 uur duren, zoals het Sprookjes Feest, het ShowBizKids Feest, de Magic Party of een Survival. Maar ouders kunnen ook een `à la carte' programma vragen, een feestje op maat met keuze uit verschillende activiteiten.

Erg populair is het ShowBiz Feest. Glitter en glamour zijn in. McGrail noemt dat het `Henny Huisman effect': kinderen worden mooi gemaakt, studeren een act in die na afloop aan de ouders wordt vertoond en iedereen klapt voor hen. Vooral bij meisjes is dit feest in trek, jongens zijn volgens McGrail niet zo showy. ,,Die kruipen liever op hun buik door het bos.'' Dus voor hen is er het Survival Feest.

Eigenlijk doet McGrail met deze partijtjes thuis weer een stap terug in de tijd. ,,Kinderen vinden die ouderwetse dingen als verkleden, spelletjes, puzzelen nog altijd het leukst.'' Het leerelement ontbreekt daarbij niet. Er worden kennisvragen in een kwis verstopt - als je door het ijs zakt en eronder komt, moet je dan naar een donkere plek zoeken? - en kinderen leren dat samenwerken leuker is dan ruziemaken.

Educatief zijn ook de partijtjes die Bureau Nebti organiseert in het Rijksmuseum voor Oudheden te Leiden. Christien Hansen en Yolanda Zwaan van Bureau Nebti - Nebti betekent `de beide dames' in het oud-Egyptisch - werken voornamelijk als externe educatieve dienst voor musea. Vier keer per week echter vermaakt Nebti kinderen tussen de zeven en veertien jaar met een reis door het Romeinse Rijk of een zoektocht naar het oude Egypte. Verkleed als Egyptenaren of Romeinen bezoeken de kinderen de tentoonstellingen in het museum, lossen vraagstukken op en maken opdrachten tijdens een speurtocht. Volgens Yolanda Zwaan moeten kinderpartijtjes nu vooral origineel zijn en iets meer bieden. ,,Een bezoekje aan McDonald's is leuk, maar je houdt er niets aan over.'' Zwaan merkt dat kinderen die anders nooit een museum zouden bezoeken, na zo'n verjaardagspartijtje vaak terugkomen in het museum. Behalve de ouders vinden de kinderen het ook leuk iets te leren. Eén van Nebti's feestvarkentjes merkte na afloop van een partijtje in het museum op: ,,Goh, we hebben veel geleerd, terwijl dat niet de bedoeling was.''