TV-COMPONISTEN

,,Het liefst zouden regisseurs van films en series natuurlijk zelf hun muziek willen maken. De meesten weten veel van acteren, camerawerk, licht, geluid en montage en schrijven zelf de scripts, maar muziek is vaak het enige onderdeel waar ze geen kaas van gegeten hebben. Ik ben me bewust van die afhankelijkheid en ben ook erg gevoelig voor hun wensen. Je helpt mee bij het vertellen van het verhaal. Dan moet je goed aansluiten bij de sfeer die de regisseur voor ogen staat.''

Jurre Haanstra componeerde onder andere de muziek voor De Brug, het bluesy titelnummer van Spangen en de symfonische begeleiding van de serie Wij Alexander. Hij kiest voor maatwerk. ,,Je kan niet zomaar muziek onder de beelden plempen. Bij iedere scène moet je bedenken waarom je daar muziek laat beginnen en even verder weer laat ophouden. Luister maar naar grote filmcomponisten als Nino Rota, Jerry Goldsmith en Bernard Herrmann: hoe verschillend hun aanpak ook is, hun werk ademt dezelfde filosofie. Iedere noot moet een reden hebben en de delen moeten aan elkaar gerelateerd zijn. Met een thematische eenheid versterk je de structuur van de film of serie. Daarom heb ik een hekel aan fade-outs, je hoort gewoon dat het erbij geraapt is.''

Momenteel maakt Haanstra ook de muziek voor Spangen-concurrent Baantjer. Hij bekijkt de afleveringen voor hij overlegt met de regisseur. ,,Dan ken ik de aflevering en kan ik suggesties doen. Een serie als Baantjer bevat terugkerende elementen, dus ook muzikaal. Toch is elke aflevering een uitdaging. Ik heb voor de serie een voorraad al opgenomen muziek die ik met een tijdcodelijst op maat onder de scènes monteer. Het is sampelen uit mijn eigen muziek.''

(Foto Harmen de Jong)