Circuit Zandvoort weer geschikt voor Formule I-races

Met het aanbrengen van een asfaltlaag nadert het verlengde circuit van Zandvoort zijn voltooiing. Tot en met het afgelopen raceseizoen was de baan 2.900 meter lang. Over enkele weken ligt er een baantracé van 4.320 meter en 52 centimeter dat voldoet aan de eisen van de Internationale Autosportfederatie (FIA) en dat geschikt is voor het organiseren van Formule I-races.

Circuit-directeur Hans Ernst maakte gisteren bij het begin van de asfalteringswerkzaamheden duidelijk dat terugkeer van de Formule I naar Zandvoort een belangrijk doel is. De verlenging van het circuit werd om die reden ook in nauw overleg met de circuit- en veiligheidscommissie van de FIA uitgevoerd. ,,We gaan voor het grotere werk'', zei circuit-directeur Hans Ernst gisteren met een knipoog naar de Formule I.

De uitbreiding van het circuit werd mogelijk doordat het Rijk in juni 1995 Zandvoort de A-status als nationaal circuit toekende.

De Grand Prix-kalender voor dit seizoen staat met in totaal zestien races al vast – de eerste werd vorige week in Australië gehouden – maar als er om welke reden één uitvalt, kan het Formule I-circus nog dit seizoen naar Zandvoort uitwijken. In dat geval zullen er wel enkele aanpassingen moeten worden gedaan, zoals het verbreden van het rechte eind, maar mogelijk is het.

Op 25 augustus 1985 werd op Zandvoort de laatste Formule I-race gereden, toen nog op een 4.252 meter lange baan, met Niki Lauda als winnaar voor McLaren-teamgenoot Alain Prost en Ayrton Senna in een Lotus-Renault. De eerste autorace in Zandvoort dateert van juni 1939, toen nog op een stratencircuit. In augustus 1948 werd de eerste race op het nieuwe circuit gehouden.

De eerste races van dit seizoen, de Paasraces, worden zondag 25 april gereden, enkele weken later dan de bedoeling was. De vertraging werd veroorzaakt door aanpassingen die op het laatste moment moesten worden aangebracht, op advies van de FIA. Zo werd de grindbak in de eerste bocht na de start, de Tarzanbocht, uit veiligheidsoverwegingen vijftig meter dieper gemaakt. De toegang tot de pits en het rennerskwartier zullen ook nog worden verbreed. Het moderne pitscomplex en de geluidswallen zijn al enige tijd gereed.

Het laatste deel van de vernieuwing betreft de renovatie van de hoofdtribune. Omdat de sportkoepel NOC*NSF de subsidiegelden daarvoor (500.000 gulden) niet in één keer uitkeert, zullen die werkzaamheden over het seizoen worden uitgesmeerd.

De vernieuwing van het circuitcomplex kost twintig miljoen gulden en heeft de zegen van milieugroeperingen. Zo werd de verlenging van de baan, waarmee in januari een begin werd gemaakt, gecompenseerd met het teruggeven van een ander stuk duin aan de Stichting Duinbehoud.