Bierbrouwer baart advertentie te vroeg

,,Veel succes vandaag met het maken van uw millenniumbaby'', adverteert Bavaria vandaag paginagroot in een aantal landelijke dagbladen. De brouwerij denkt dat 17 maart de ideale datum is om een baby te verwekken die op 1 januari ter wereld komt.

De brouwers moeten een `Millenniumbrew' te veel achterover hebben geslagen toen ze deze datum berekenden, want de kans is groot dat de barensweeën al op 8 december beginnen als dit advies wordt opgevolgd. Artsen zijn het erover eens dat 9 april statistisch de beste dag is om te werken aan nageslacht voor het millennium. Overigens komt maar vier procent van de baby's op de uitgerekende dag ter wereld.

Bavaria-voorlichter P. van den Akker reageert ongelovig als hij hoort dat zijn bedrijf zich vergist heeft in de datum. ,,Wij hebben ons gebaseerd op Britse artsen. Voorlopig houden wij toch maar vast aan deze dag, en anders zal de tijd het leren. Wij gaan de advertentie in elk geval niet herhalen op 9 april, want dan zouden we niet geloofwaardig overkomen.''

De Britse televisiezender ITV zendt vanavond het eerste deel uit van een show over stellen die op 1 januari een baby proberen te krijgen. De Britse tabloids hebben deze show al `The Great British Bonk' (De Grote Britse Wip) gedoopt. Deze aflevering is volgens de programmamakers bedoeld om Engeland `in the mood' te krijgen, want ITV is wel op de hoogte van de juiste conceptiedatum. In Nederland gaat RTL 4 onder de titel `Baby 2000' ook een serie maken over dit onderwerp.