Amsterdam investeert in containeroverslag

De gemeente Amsterdam investeert 282 miljoen gulden in een nieuwe containerterminal, zo werd gisteren bekend. De Amerikaans/Griekse ondernemer Christof Kritikos doet daar 96 miljoen gulden bij.

Amsterdam had volgens wethouder H. Groen (Havens) geen keuze. ,,Anders is er straks geen haven meer'', zegt Groen. Wil Amsterdam nog als `full-flex-haven' meedoen, dan moet de gemeente wel fors investeren. ,,En als VVD-wethouder is het natuurlijk verrukkelijk om als ondernemer bezig te zijn.''

De haven van Amsterdam krijgt de modernste containerterminal ter wereld, aldus de initiatiefnemers. De gemeente gaat samen met het overslagbedrijf Ceres Terminals Incorperated in twee jaar tijd de terminal bouwen. De investeringskosten zijn 378 miljoen gulden. De bijdrage van de gemeente Amsterdam is fors: 282 miljoen gulden. De rest betaalt de Amerikaans/Griekse ondernemer Christof Kritikos, eigenaar van Ceres. Als de haven klaar is, moet Amsterdam in staat zijn jaarlijks 610.000 containers (950.000 TEU, een standaardmaat voor twintigvoetscontainers) over te slaan. Afgelopen jaar behandelde de haven van de hoofdstad slechts 30.000 containers.

Op de hoek van het Noordzeekanaal en de Amerikahaven wordt een 350 meter lange insteekhaven gebouwd met aan weerszijden kranen. Daarmee kan een containerschip van twee kanten worden gelost. Dat resulteert in een 30 tot 50 procent kortere `behandeltijd' dan bij een conventionele terminal.

,,Het wordt de eerste insteekterminal ter wereld'', zei directeur G. van den Heuvel van het Gemeentelijk Havenbedrijf trots. In eerste instantie worden negen kranen geplaatst. Als de terminal een succes is, komen er nog drie bij. Volgens het gemeentebestuur zal de terminal 3.000 directe en indirecte arbeidsplaatsen opleveren.

De overslag in de Amsterdamse haven steeg de laatste vijftien jaar van 34 miljoen ton naar 55 miljoen ton, maar ze verloor terrein in de grootste groeisector, de containeroverslag. Amsterdam verricht slechts een half procent van de containeroverslag in havens van Noordwest-Europa. Dat marktaandeel moet in het jaar 2010 toenemen tot 3 à 3,5 procent.

Het besluit van het Amsterdamse college van B en W om het miljoenenbedrag in de haven te investeren maakt een eind aan langdurige onzekerheid. De verwachting is dat de gemeenteraad volgende maand zal instemmen met het besluit. In 1996 nam Kritikos de failliete Container Terminal Amsterdam (CTA) over met als doel een nieuwe terminal te bouwen. In 1999 zouden er al een half miljoen containers worden overgeslagen, werd destijds gemeld. Maar de onderhandelingen liepen stroef. Bovendien wilde Kritikos een veel modernere terminal bouwen dan eerst de bedoeling was.

Het stadsbestuur nam gisteren een positief besluit na marktanalyses van verschillende internationale bureaus. Daaruit blijkt dat de containeroverslag in Noordwest-Europa met gemiddeld 6 procent per jaar zal groeien. De bestaande containerhavens zullen moeite hebben om aan de groeiende vraag naar overslagcapaciteit te voldoen, aldus de gemeente. Daarom gelooft Groen dat Amsterdam een verstandige investering doet. Investeringen die de afgelopen jaren gedaan zijn in overslagbedrijf Westpoint en de overdekte All Weather Terminal zijn ruimschoots terugverdiend.

Private financiers worden nog gezocht, maar Groen liet gisteren doorschemeren dat die waarschijnlijk niet worden gevonden. De gemeente zal dan het hele bedrag van 282 miljoen gulden financieren. ,,Voor de banken zijn wij natuurlijk een fantastische crediteur. Dat wordt geen probleem.'' De gemeente kan volgens Groen goedkoper lenen dan bedrijven.

Opmerkelijk is dat Amsterdam naast 102 miljoen gulden in de infrastructuur (kaden, elektriciteit, wegen) ook 135 miljoen en later nog eens 45 miljoen in kranen investeert. De gemeente gedraagt zich hiermee als ondernemer, want de overslagcapaciteit zal volgens het havenbedrijf tegen commerciële tarieven worden verhuurd. Wethouder Groen verwacht daarom geen problemen met de Europese Commissie, omdat van een verkapte subsidie geen sprake is. ,,Wij lopen gewoon zelf het risico'', zegt Groen. De haven van Rotterdam, waar zes miljoen TEU per jaar wordt overgeslagen, hoeft volgens hem niet bang te zijn voor grote concurrentie. ,,Wij willen graag samenwerken met Rotterdam en afspraken maken over ladingstromen'', aldus Groen.

De ondernemingsraad van Ceres is opgelucht. De laatste drie jaar vloeiden ruim zestig van de aanvankelijk 150 werknemers af wegens gebrek aan werk. ,,We hebben jaren van afkalving van werkgelegenheid in de haven gezien. Dit is eindelijk weer eens een positief geluid'', zegt OR-voorzitter D. de Graaf.