Ombudsman moet toezien op ethisch gedrag bedrijven

Een onafhankelijke ombudsman moet gaan toezien op het ethisch gedrag van bedrijven. Dat heeft Tweede-Kamerlid Mohammed Rabbae (Groen Links) gisteren gezegd op een congres van de Consumentenbond ter viering van Wereldconsumentendag. Die ombudsman krijgt tot taak om op verzoek van derden een oordeel te vellen over internationale kwesties inzake verantwoord ondernemerschap'', aldus Rabbae. ,,Een goed voorbeeld daarvan is het conflict van Shell in Nigeria met de lokale Ogoni-stam. Een ombudsman - van het type Willy Brandt - zou in de oplossing van dat conflict een rol kunnen spelen.''

Als het aan Rabbae ligt, worden bedrijven voortaan verplicht jaarlijks een 'sociaal jaarverslag' te publiceren. Daarin moeten de activiteiten van het bedrijf op het gebied van onder meer allochtonenbeleid en milieubescherming worden vermeld. Aan de hand van dit 'sociaal jaarverslag' zou de aan te stellen Ombudsman een oordeel kunnen vellen over het ethisch gehalte van de bedrijven.

Het Kamerlid loopt met zijn voorstel vooruit op plannen van de staatssecretaris van Economische Zaken G. Ybema (D66). Op 26 maart komt de staatssecretaris met voorstellen die het zogenoemde Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen stimuleren. Ybema wil nog niet bevestigen of zijn plannen ook de door Rabbae voorgestelde bedrijfsombudsman en het verplichte sociaal jaarverslag omvatten.

Ybema kreeg gisteren steun van de Consumentenbond. Die organisatie presenteerde een onderzoek waaruit blijkt dat 84 procent van de Nederlanders vindt dat er een lijst moet komen van bedrijven die goed of juist slecht met het milieu omgaan.

Bijna twee van de drie Nederlanders zegt bij de aankoop van een product te letten op het gedrag van de producent. ,,Niet alleen de prijs en de kwaliteit, maar ook de manier waarop het bedrijf omgaat met mens en milieu speelt een grote rol bij de aanschaf van een product'', aldus een woordvoerder.

Scharreleieren zijn het duidelijkste bewijs hiervan: 72 procent van de Nederlanders prefereert (duurdere) scharreleieren boven eieren uit de legbatterij. Een meerderheid van de Nederlanders let bij aankoop op een keurmerk voor verantwoorde producten, zoals de ECO-sticker en de koffie van Max Havelaar. Dieren en milieu zijn de belangrijkste thema's waar consumenten naast prijs en kwaliteit op letten bij aankoop van een product.

Een maatschappelijk verantwoord geproduceerd artikel mag best iets meer kosten. Nederlanders hebben er negen tot zeventien procent meer geld voor over.