Reclamewildgroei

De veel gefotografeerde skyline van Rotterdam is op zijn mooist vanaf de Maasboulevard. Wie vanaf het Capelse plein, de rotonde aan de voet van de Van Brienenoordbrug, richting Maasboulevard rijdt, krijgt echter eerst iets anders te zien: grote reclameborden van vastgoedbedrijven in de middenberm, her en der plakkaten voor vlooienmarkten, metalen driepoten met affiches voor `culturele reclame' aan de voet van lantaarnpalen en tientallen lichtborden aan dezelfde palen. Schreeuwerige reclame beheerst de belangrijkste entree van Rotterdam.

Langs de Maasboulevard heersen lichtbakken. Op ruim twee meter hoogte aan de lantaarnpalen bederven ze vooral 's avonds de sfeer op de mooiste weg naar het centrum. En het wordt erger. ,,Lichtbakken zijn heel populair'', zegt een woordvoerder van een van de zes bedrijven die ze verhuurt. Vastgoedfirma's, seksclubs (bij de oprit van de Erasmusbrug toont een lichtbakdame haar blote achterwerk) of respectabele instellingen als het Sophia Kinderziekenhuis kunnen de huur makkelijk betalen: 3.350 gulden per jaar voor een tweezijdige en 5.350 gulden voor een kubus–lichtbak, minimale huurperiode drie jaar. ,,Alles mag erop staan, er zijn geen strenge regels voor'', verzekert het bedrijf. En: ,,Voor de Maasboulevard zijn veel aanvragen, u moet er snel bij zijn.''

Behalve de verhuurbedrijven verdient de eigenaar van de lantaarns, het energiebedrijf Eneco, ook wat aan deze lichtvloed van lelijkheid. Eneco-dochter City Tec verpacht de reclameruimte aan de palen en zorgt voor stroom. Maar als die inkomsten wegvallen zal het miljoenenbedrijf Eneco daar niet ernstig onder lijden, erkent een Eneco-woordvoerder. Een andere belanghebbende is de gemeente. De Dienst Gemeentelijke Belastingen verwacht dat de belasting op lichtborden (f 26,70 per maand voor een tweezijdig, het dubbele daarvan voor een kubus) dit jaar een half miljoen gulden oplevert – minder dan peanuts voor het `concern Rotterdam' waar jaarlijks bijna tien miljard gulden omgaat.

De stad begint zich op te poetsen voor 2001 `Culturele Hoofdstad van Europa'. Rotterdam moet `Heel en schoon' worden, luidt een programma van B en W. Hoe het aanzicht behoed kan worden voor de reclamewildgroei is onduidelijk. ,,Toen Eneco in 1996 werd verzelfstandigd zijn de reclameverordeningen voor onder meer lantaarnpalen ingetrokken, sindsdien is er niets gebeurd. Er staat iets in de Algemene Politieverordening, maar dat is te weinig om iets te kunnen ondernemen'', zegt een woordvoerder op het stadhuis. De opmars van de lichtbakken zal dus voortgaan. Aan de Maasboulevard zal het moeilijk worden in 2001 nog een brug of boom door het reclamebos te zien.